🖇 تعلیقه:
[یکم]. تصوّر کنید در سالهای ۱۳۶۸_۱۳۷۲، آوینی در مجلۀ سوره مقاله مینوشت و هاشمیرفسنجانی را به صورت غیرمستقیم، متهم میکرد که به دلیل گرایش به «توسعه» و «تکنوکراسی»، از انقلاب فاصله گرفته است. هاشمیرفسنجانیای که سالها طعم زندان و شکنجه را چشیده بود و اینک در برابر جریان چپ مذهبی نیز بود. حتی رهبر انقلاب نیز به دلیل ملاحظاتی، بیشوکم از دولت دفاع میکرد. در این دوره، به آوینی اعتراض میشد که مواضعش در اثر تنگنظری است و آب به آسیاب دشمن میریزد و انشقاق و تضاد میآفریند. در نهایت نیز فشارهای دولت سازندگی، او را از سوره راند.
[دوّم]. میخواهم بگویم اسیر «سوابق آدمها» و «مرزسازیهای سیاسی» نشوید و مستقل، فکر کنید. انقلابی، «معیارهای معرفتی» را در نظر میگیرد و نه «خطکشیهای سیاسی» را. من، از دریچۀ «فکر» و «هویّت» تحلیل میکنم و نمیگویم هر کسی جزو جبهۀ اصلاحات نبود، مطلوب است. ماهیّت انقلاب، تعارفبردار نیست و نمیشود التقاط را ندید و حملبرصحت کرد. باید بر اساس «مکتب» و «هویّت» و «اصالت»، قضاوت کرد و نه «جناح» و «قدرت» و «نفع». از تقسیمبندیهای سیاسی خارج شوید و بنگرید چه کسی به بنیانهای انقلاب، وفادراتر است. اگر اینگونه تحلیل کنیم، درمییابیم که تکنوکراتهای شبهانقلابی، «تفاوت ایدئولوژیک» با اصلاحطلبان ندارند و اختلافشان بر سرِ قدرت است نه حقیقت. وقت «انتخابات» که فرامیرسد، وجه انقلابیشان را به ما میفروشند، اما وقت «سیاستگذاری»، در همان مدار لیبرال-تکنوکراتیکِ اصلاحطلبان قرار میگیرند.
[سوّم]. ما با تکنوکراتهای شبهانقلابی در «جبههی مشترک» نیستیم که بتوان اینک از «اختلاف» سخن گفت. ملاک و معیار، «همگرایی فکری» و «وفاق هویّتی» است، نه «ائتلاف سیاسیکارانه» و «اجماع قدرتمدارانه». من «باطن لیبرال_تکنوکراتیک» را میبینم و فریب «پوستۀ متظاهرانۀ شبهانقلابی» را نمیخورم. باید متفکّرانه رأی بدهیم، نه عملگرایانه.
[چهارم]. عجبا! آن زمان که قالیباف با پوزخند - و البته و اطرافیان و رسانهایهایش نیز مانند او - ما را «سوپرانقلابی» میخواندند، سخنی از «وحدت» در میان نبود و ایشان محقّ بود که با تحریف سخن رهبر انقلاب، بخشی از جبهۀ انقلاب را «تمسخر» و «ملامت» کند، اما اینک که ایشان «محتاج رأی» است، «نقد» را «تخریب» و «وحدتشکنی» میدانند. گویا برای اینکه ایشان به کرسی ریاستجمهوری دست یابد، باید تا اطلاع ثانوی، «باب نقد» مسدود شود. جریان نقادی و روشنگری را ادامه خواهیم داد و از زاویۀ تفکّر و معرفت به عالَم سیاست نظر میکنیم و جهتگیریهای هویّتی را واکاوی میکنیم.
🖊مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi