13. وَ قَالَ مَنْ نَظَرَ إِلَى عَوْرَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ أَوْ عَوْرَةِ غَيْرِ أَهْلِهِ مُتَعَمِّداً أَدْخَلَهُ اللَّهُ مَعَ الْمُنَافِقِينَ الَّذِينَ کانُوا يَبْحَثُونَ عَنْ عَوْرَاتِ النَّاسِ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَفْضَحَهُ اللَّهُ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ؛ عورت در معنای ظاهری و نیز در معنای باطنی به معنای زشتی های پنهان بکار میرود. رابطه ظاهر و باطن 14. أَوْ عَوْرَةِ غَيْرِ أَهْلِهِ؛ 1. نشانگر آن است که نظر به مطلق عورت دیگر؛ اعم از مسلمان و غیر مسلمان ممنوع است؛ 2. غیر اهل به قرینه مفهوم مخالف بدان معناست که نظر به عورت اهل مجاز است و مراد از اهل همسر است. 15. الْمُنَافِقِينَ الَّذِينَ کانُوا يَبْحَثُونَ عَنْ عَوْرَاتِ النَّاسِ؛ اشاره به رفتار شناسی منافقان دارد. 16. کانُوا يَبْحَثُونَ عَنْ عَوْرَاتِ النَّاسِ؛ در این جا به قرینه «بحث» مراد از «عورات الناس» عیوب آنهاست و در حقیقت معنای باطنی «عورت» ملحوظ شده است. این امر تایید می‏کند که عورت دو معنای ظاهری و باطنی دارد و میان این دو معنا ملازمت وجود دارد که نگاه به عورت ظاهری حشر با منافقانی را در پی دارد که به دنبال کشف عیوب مردم برمی‏آیند. 17. نظر در عورت دو پیامد دارد: 1. حشر با منافقان؛ 2. رفتن آبرو در دنیا. وجود دو نوع عقوبت؛ و تناسب میان جرم و کیفر. إِلَّا أَنْ يَتُوبَ؛ نقش توبه در جلوگیری از عقوبت دنیوی و اخروی @nasirigilani_ir