🔸تعجب اینجاست که دعبل و شاعران سرشناسی مانند کمیت و سیّدحِمیَری، نسبت به اصحاب خاص معصومین(علیهمالسلام) در جایگاه به مراتب پایینتری قرار میگرفتند؛ نه در شناخت مبانی اعتقادی مانند آنها بودند، نه در آشنایی با معارف و علوم مختلف دینی تسلط آنها را داشتند و نه در اعمال فردی به پای آنها میرسیدند؛ پس چگونه میشود که ائمه(علیهمالسلام) تا این حد جایگاه شاعران را رفیع جلوه میدهند و در مورد آنها از تعابیری استفاده میکنند که حتی بعضا نسبت به اصحاب خاصشان استفاده نکردهاند؟ علت این امر در میزان تأثیرگذاری کار فرهنگی آنها است. شعرا با برانگیختن عاطفۀ عامۀ مردم میتوانند جوّ عمومی جامعه را هدایت کنند، کاری که حتی از عهده اصحاب خاص حضرات معصومین(علیهمالسلام) نیز بر نمیآمد.
🔹در مورد شعر کمیت گفتهاند که اگر کسی قصیدۀ بائیه او در مدح بنیهاشم را حفظ نمیکرد، اصلا شیعه نبود.(الدرجات الرفیعة، ص۵۶۷)
او بخاطر اشعار بسیاری که در حمایت از خاندان پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) سروده بود، عمر خود را در حال فرار از حکّام جور گذراند و در نهایت در این راه به شهادت رسید.(خزانة الأدب و لب لباب لسان العرب؛ ج۱، ص۱۴۷)
سیّدحِمیَری با زبان سهل و ممتنع و همهفهمش، بالغ بر دو هزار و سیصد قصیده در مدح بنیهاشم سرود و بین مردم منتشر کرد. (اغانی؛ ج۷، ص۲۳۶)
در مورد او گفتهاند هیچ روایتی در فضیلت علی بن ابیطالب(علیهالسلام) نقل نشده مگر اینکه سیّد آن را به شعر درآورده است. (الغدیر؛ ج۲، ص۳۴۷)
و دعبل که شعرش در مدح علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام) آنچنان بر سر زبانها افتاد که حتی دزد قافله نیز آن را از حفظ میخواند.(عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲، ص۲۶۳، ح۳۴)
او میگفت: «چهل سال است كه چوبۀ دارم را بر شانه حمل میکنم اما كسى را نمىيابم كه مرا بر آن چوبه، به دار كشد.» (اغانی؛ ج۲۰، ص۱۳۱) که در نهایت آرزویش محقق شد و در این راه به شهادت رسید.
🔹برای همین ظرفیت جریانسازی است که امام رضا(علیهالسلام) در ادامۀ روایت به دعبل میفرمایند، تا جایی که میتواند این مسیر را ادامه دهد و در آن کوتاهی نکند: «فَلَا تُقَصِّرْ عَن نَصرِنَا مَا اسْتَطَعْتَ...»
امروز هم که ولی فقیه هدایت جامعه اسلامی را بر عهده دارد، نبرد همان نبرد است و نصرت همان نصرت. همان کسانی که فریب «هنر برای هنر» را به ما القاء کردهاند، از هنر برای نشر اباطیل خود بهرۀ فراوان بردهاند. دادن جواب منطقی و تبیین عقلانی به جای خود، اما هنر را باید با هنر پاسخ داد.
در برابر سونامی رسانهای غرب، وظیفهای که بر دوش صاحبان اندیشه و هنر گذاشته شده بسیار سنگینتر از دیگران است. شاعران این توانایی را دارند تا فضای عمومی را در جهت رسیدن به یک خِرَد جمعی هدایت کنند و مرد میدان فرهنگ باشند. آنها موظفاند بر پایه تحلیل صحیح از حوادث، به تبیین حقایق بپردازند و دریافتهای خود را در قالب هنری عرضه کنند.
🔸«این یک معیار است؛ حقیقتی را که درک میکنید، آن را تبیین کنید. کسی انتظار ندارد بر خلاف آنچه که میفهمید حرف بزنید. نه، آنچه را که میفهمید، بگویید. البته برای اینکه آنچه میفهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛ چون در حوادثِ فتنهگون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است.
اگر بنا باشد یک شاعر هم مثل دیگران گول بخورد، فریب بخورد و بیبصیرتی به سراغش بیاید، این خیلی دون شأن یک انسان هنری و یک انسان فرهنگی است. پس باید حقیقت را فهمید؛ بعد هم باید همان حقیقت را تبلیغ کرد.» (بخشی از بیانات رهبری در دیدار با جمعی از شعرا ۱۳۸۸/۶/۱۴)
🔹سکوت کردن، دیر اقدام کردن، به دوش یکدیگر انداختن، نه با این طرف و نه با آن طرف بودن، هم با این طرف و هم با آنطرف بودن و مسامحههایی از این دست، باعث میشود جامعه از حرکت در نقطۀ مقابل هجمههای فرهنگی غرب عقب بماند که این رکود و ایستایی، جریان فرهنگی کشور را به مرداب خطرناکی تبدیل میکند. همواره باید در مسیری سیر کرد که در آن نام نامی «الله» میدرخشد نه مسیری که شیطان بر آن سایه انداخته است. در این راه نور، نباید از هیچ نصرتی دریغ کرد که اگر اینگونه باشد، خداوند نیز به یاری مؤمنین خواهد آمد «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقدَامَكُمْ». (سورۀ محمد، آیۀ۷)
✍🏻 #عباس_همتی
┅┅┅┅┄❅💠❅┄┅┅┅┅┄
🇮🇷اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ🇮🇷
دعوتیدبه:↙️
#کانال_تخصصی_نوای_ذاکرین#اکبر_آرامش_اشعار_مذهبی
ایتا↙️
Eitaa.com/navayehzakerin2@Aramesh113