#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۶۵
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسهی شصت و پنجم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما میکنم.
خداوند متعال در آیهی ۵۷ سورهی احزاب فرمودند :
«إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً» کسانی که خدا و رسول خدا را آزار و اذیت بدهند خداوند آنها را در دنیا و آخرت از رحمت خودش دور میگرداند و برای آنها عذاب خوار کننده ای فراهم کرده.
بنابراین کسانی که به پیامبر نسبت ساحر ، شاعر ، مجنون ـ یعنی دیوانه ـ دادند ، شکمبهی گوسفند بر سر و روی حضرت ریختند و در جنگها در مقابل حضرت صف آرایی میکردند ، منافقینی که داخل جامعهی اسلامی توطئه میکردند ، همهی اینها طبق این آیهی شریفه مشمولِ عذاب روز قیامت خواهند شد اگر توبه نکرده از دنیا رفته باشند.
همچنین طبق همین آیه کسانی که علی بن ابیطالب علیه السلام را اذیت کرده باشند وارد آتش جهنّم میشوند به دو دلیل :
یک. شیعه از امامان معصوم و اهل سنت از جابر بنِ عبدالله و اُمّ سَلمه نقل کردهاند که پیامبر اکرم به علی بن ابیطالب علیهما السلام رو کردند و فرمودند :
«مَنْ آْذاکَ فَقَدْ آذانِی» هر کس توی علی را بیازارد من را آزرده و این آیه که مخصوص آزار و اذیت پیامبر است شامل حال آن شخص میشود.
دو. دلیل دوم آیهی ۶۱ سوره آل عمران است که طبق تفاسیر شیعه و اهل سنت منظور از نَفسِ پیامبر در آن آیه علی بن ابیطالب علیه السلام است. پس طبق آن آیه اذیت علی اذیتِ پیامبر محسوب میشود.
بنابراین کسانی که در جنگ جمل ، صفین و نهروان بر روی حضرت شمشیر کشیدند و توبه نکرده از دنیا رفتند وارد آتش جهنّم خواهند شد.
«اِبن مُلجَم» که بر فرق حضرت شمشیر زد او هم وارد آتش جهنّم خواهد شد.
بعد از شهادت پیامبر اکرم گروهی آمدند پشت در خانه حضرت و حرمت خانه را شکستند و باعث آزار و اذیت علی بن ابیطالب شدند.
«قُنفُذ» با غلافِ شمشیر به بازویِ همسر علی بن ابیطالب علیه السلام زد و «مُغیره» با تازیانه بر بدن حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها زد و اینها سبب شد که علی بن ابیطالب علیه السلام از دست آنها برنجد.
دستان حضرت را بستند و برای بیعت به سوی مسجد کشیدند ، مُسلّم است که اینها از مصادیق آزار و اذیت علی بن ابیطالب علیه السلام است و هر کس حضرت را اذیت کرد و بدون توبه از دنیا رفت طبق این آیه شریفه وارد آتش جهنّم خواهد شد.
بنابراین ظاهر آیه در رابطه با اذیتِ خدا و رسول خداست و باطن آیه طبقِ آن حدیثی که خدمتتان نقل شد در رابطه با آزار و اذیت علی بن ابیطالب علیه السلام هم هست.