قنوت معصومين
ابوذر از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: كدام نماز بهتر است؟ حضرت فرمودند: نمازى كه قنوتش طولانىتر باشد و كسى كه قنوتش را طولانىتر بخواند در مواقف قيامت راحتتر است. «بحار، ج 82، ص 199»
ابنمسعود، دليل مسلمان شدنش را مشاهده نماز سه نفرى پيامبراكرم و حضرت على و حضرت خديجه عليهم السلام و قنوت طولانى آنها مى داند. «بحار، ج 38، ص 280»
در سلامى كه در زيارت آليس به حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه مى دهيم، مى گوييم: «السَّلامُ عَلَيْك حينَ تُصَلّى وَ تَقْنُتْ» سلام بر تو هنگامى كه به نماز و قنوت مى ايستى.
جاى تعجب است كه چرا قنوت با اين همه بركاتش در ميان برادران اهل سنت تعطيل شده، مگر حضرت على و خلفاى راشدين در نماز قنوت نمى خواندند؟
در قنوت فقط به فكر خود و حاجات خود نباشيم. از حضرت زهرا عليها السلام ياد بگيريم كه مى فرمود: «الْجار ثُمَّ الدَّار» «بحار، ج 43، ص 81» ابتدا به فكر همسايهات باش آنگاه خانواده خود. زيرا خداوند وعده فرموده است كسى كه براى ديگران دعا كند خداوند حاجات خود او را هم برآورده مى سازد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در قنوت خود گروهى را با نام و مشخصات نفرين مى كرد و حضرت على عليه السلام در قنوت نمازش به معاويه و عمروعاص لعن مى كرد. «بحار، ج 82، ص 201»
( تفسیر نماز؛ استاد قرائتی ، ص 163)