🔻( ابوسعيد ) يا ( ابو شيبة )
مرحوم شيخ حرعاملي در ابتداي كتاب امر به معروف و نهي از منكر در وسائل الشيعة روايتي را از كافي كليني با اين سند نقل مي كند
محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيي عن احمد بن محمد بن عيسي عن علي بن النعمان عن عبدالله بن مسكان عن داوود بن فرقد عن ابي سعيد الزهري عن …
نكته قابل توجه اينكه در سند كافي و تهذيب (ابو سعيد زهري) به ثبت رسيده اما در كتاب الزهد حسين بن سعيد ، بجاي ابو سعيد زهري ، ( ابو شيبة الزهري ) ذكر شده است.
اين تفاوت نقل در يك سند واحد موجب شده تا برخي صاحب نظران علم رجال يكي از دو عنوان فوق را تصحيف شده از ديگري بدانند.
📌 استاد سيد محمد جواد شبيري زنجاني در كتاب (توضيح الاسناد المشكلة في الكتب الاربعة) تصريح مي كنند كه عنوان ( ابي شيبة ) در سند كتاب الزهد تصحيف است و عنوان صحيح همان ( ابي سعيد ) مي باشد.
عبارت ايشان چنين است:
…. ان منها يعلم كون ابي شيبة مصحفا صوابه ابي سعيد.
📌 و اين در حالي است كه ابوي مكرم ايشان يعني مرجع بزرگوار جناب آقاي سيد موسي شبيري زنجاني در تعليقات رجالي خود فرموده اند: ابو سعيد در ساير اسناد تصحيف شده و عنوان صحيح همان ( ابو شيبة ) است.
عبارتشان چنين است:
فقد بحثنا عن راوي الخبر في ذيل سند الزهد و استظهرنا صحة ابي شيبة الزهري.
🔸 و در حالي كه برخي صاحب نظران رجالي هر دو عنوان ابي سعيد زهري و ابي شيبة زهري را مربوط به يك شخص واحد دانسته و يكي از اين دو عنوان را تصحيفي از ديگري گرفته اند اما خوب است بدانيم كه مرحوم آيت الله بروجردي در طبقات رجال كتاب الكافي اين دو عنوان را از يكديگر تفكيك كرده و ابو سعيد زهري را از راويان طبقه ٤ دانسته اند و سپس نام ابو شيبة زهري را به صورت ( ابو شيبة عن الزهري ) به ثبت رسانده و طبقه اين راوي را با يك احتمال طبقه پنجم مي دانند.
🔸 ضمن اينكه ناقل خبر از ابي سعيد زهري در تمامي اسناد داوود بن فرقد است در حالي كه ناقل روايت از ابي شيبة (عثمان بن عيسي) است.
بر اين اساس نظريه جناب استاد سيد محمد جواد شبيري زنجاني مبني بر اينكه عنوان ( ابي شيبة ) در سند كتاب الزهد تصحيف شده است و عنوان صحيح همان ( ابي سعيد ) مي باشد رجحان داشته و تاييد مي گردد.
ضمنا حسب نقل مرحوم آيت الله بروجردي و رجحان ( ابي شيبة عن الزهري ) در برخي اسناد ، مراد از عنوان زهري ، ظاهرا محمد بن مسلم بن شهاب زهري است.
و اين راوي اگر چه عامي المذهب بوده و به وثاقتش تصريح نشده اما در مورد او گفته شده كه مورد اعتماد است (عامي معتمد عليه) علاوه اينكه نام وي در اسناد تفسير القمي هم وجود دارد.
همچنين ابن شهاب الزهري از راويان طبقه ٣ و ٤ است.
📌 با اين همه اما ( ابو شيبة ) همچنان مجهول الحال است و از اين رو روايات منقول از او ضعيف السند خواهند بود.
📚 رجوع كنيد به :
١- وسائل الشيعة آل البيت ج ١٦ ص ١١٧ باب ١ از كتاب امر به معروف و نهي از منكر ، روايت ١ شماره ٢١١٢٧.
و وسائل الشيعة اسلامية ج ١١ ص ٣٩٣ باب ١ روايت ١.
٢- الكافي ج ٥ ص ٥٦ باب الامر بالمعروف و النهي عن المنكر روايت ٤.
٣- التهذيب ج ٦ ص ١٧٦ باب ٨٠ روايت ٢ شماره ٣٥٣.
٤- كتاب الزهد ص ١٠٦ شماره ٢٨٩.
٥- توضيح الاسناد المشكلة في الكتب الاربعة -سيد محمد جواد شبيري زنجاني - ج ٢ ص ١٥.
٦- التعليقات الرجالية - سيد موسي شبيري زنجاني- ج ٤ ص ٢٢٢ و ج ٩ ص ١ و ص ١٥٥.
٧- الموسوعة الرجالية ( طبقات رجال كتاب الكافي) - آيت الله بروجردي - ج ٤ ص ٤٢٣ و ٤٢٥.
نقل مطالب تنها با ذكر ماخذ آن بلا مانع است.
http://eitaa.com/nokaterjalie