#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[سوره مبارکه نساء آیه ۱۲۳]
لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ وَ لاٰ أَمٰانِیِّ أَهْلِ الْکِتٰابِ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ وَ لاٰ یَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّٰهِ وَلِیًّا وَ لاٰ نَصِیراً
(پاداش و عقاب و برتری) به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! هر که بدی کند بدان کیفر داده میشود و جز خدا، برای خویش سرپرست و یاوری نیابد.
🔹نکته ها👇
مسلمانان به خاتمیّت پیامبر اسلام واینکه بهترین امّتند افتخار میکردند. [۱] و اهل کتاب نیز به سابقه ی خود میبالیدند و میگفتند: جز ایّام معدودی در آتش نخواهیم بود. [۲] این آیه در تصحیح پندار هر دو گروه، ملاک را«عمل»قرار داد.
در دو آیه ی قبل، امانیّ و آرزوها را از شیطان دانست، در این آیه آرزوهای باطل را ردّ میکند.
تعبیر «یُجْزَ بِهِ» شامل جزای دنیوی، یا اخروی یا هر دو میباشد. روایات، جزای خلافکاری مؤمن را گرفتاریها و سختیهای دنیا و برزخ معرّفی کرده است. [۳]
برخی مسلمانان انتظار داشتند که پیامبر صلی الله علیه و آله در مشاجره آنها با اهل کتاب، از مسلمانان جانبداری کند، در حالی که اصل بر عدالت است، نه حمایت. [۴]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ کسی که از جمله ی«من یعمل سوء یجز به»به وحشت افتاده بود، فرمود: امراض جسمی و گرفتاری ها، نوعی کیفر اعمال انسان است. [۱]
🔸پیام ها👇
۱-از خیالها و آرزوهای بی اساس بپرهیزید، که کارآیی ندارد. «لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ»
۲-در هر گروه و قشری افراد پر توقّع و امتیازطلب پیدا میشود. «لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ، أَهْلِ الْکِتٰابِ»
۳-در گفتار و داوری منصفانه عمل کنید و اگر انتقاد میکنید از ضعف همه بگویید. «لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ وَ لاٰ أَمٰانِیِّ أَهْلِ الْکِتٰابِ»
۴-در انتقاد یا رفع عیب، از خودتان شروع کنید. جمله «لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ» قبل از جمله «أَمٰانِیِّ أَهْلِ الْکِتٰابِ» است.
۵-قاطعیّت بجا و ایستادگی در مقابل امیتازطلبیهای پوچ، از بهترین شیوههای تربیت است. «لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ»
۶-اسلام بر واقعیّات استوار است، نه بر خیالات یا تمایلات افراد. لَیْسَ بِأَمٰانِیِّکُمْ...
۷-خداوند عادل است و پاداش و کیفرش بر اساس عمل است. «مَنْ یَعْمَلْ»
۸-در مکتب وحی، همه در برابر قانون برابرند. «مَنْ یَعْمَلْ» (سوء استفاده و امتیاز طلبی از نام و آرم ممنوع است)
۹-اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! «مَنْ یَعْمَلْ»
---------------
[۱]: ۱). آل عمران، ۱۱۰.
[۲]: ۲). بقره، ۸۰.
[۳]: ۳). تفسیر اطیب البیان.
[۴]: ۴). تفسیر المیزان.
[۱]: ۱). مستدرک، ج۲، ص۶۰.
🌼⚫️🌼🌼⚫️🌼⚫️🌼⚫️🌼