#یک_نکته_تفسیری_از_آیاتی_که_امروز_قرائت_کردیم
[آیه ۲۵ سوره انعام]
وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَ جَعَلْنٰا عَلیٰ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذٰانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لاٰ یُؤْمِنُوا بِهٰا حَتّٰی إِذٰا جٰاؤُکَ یُجٰادِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هٰذٰا إِلاّٰ أَسٰاطِیرُ الْأَوَّلِینَ
بعضی از آنها کسانی هستند که (به ظاهر) به سخن تو گوش میدهند، ولی ما بر دلهایشان پردههایی قرار داده ایم تا آن را نفهمند و در گوشهایشان (نسبت به شنیدن حقّ) سنگینی قرار دادیم و آنان به قدری لجوجند که اگر هر آیه و معجزه ای را ببینند، باز هم به آن ایمان نمی آورند تا آنجا که چون نزد تو آیند با تو جدال میکنند و کسانی که کافر شدند میگویند: این نیست جز افسانههای پیشینیان.
🔸نکته ها👇
در شأن نزول این آیه آمده است: ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضربن حارث، در کنار کعبه به تلاوت قرآن پیامبر گوش میدادند، به نضر گفتند: چه میخواند؟ گفت: به خدای کعبه نمی فهمم چه میخواند، ولی چیزی جز افسانه و داستانهای پیشینیان نیست، من مشابه این داستانها را برای شما گفته ام. سپس این آیه نازل شد.
«أَکِنَّةً» جمع«کن»یا«کنان»به معنای پرده است. «وقر»به معنای سنگینی و«أساطیر» جمع«اسطوره»به معنای مطالب پی در پی و خیالی است که شنیدن آن جاذبه دارد.
پرده افکنی بر دل وسنگینی گوش، به خاطر روحیّه ی لجاجت مشرکان است. قرآن میفرماید: «فَلَمّٰا زٰاغُوا أَزٰاغَ اللّٰهُ قُلُوبَهُمْ» [۱]
از این که در آیه ی قبل، سخن از مشرکان بود؛ولی در این آیه درباره همان گروه تعبیر به «الَّذِینَ کَفَرُوا» نموده است معلوم میشود مشرکان همان کفّارند.
🔹پیام ها👇
۱-پیامبران و رهبران الهی باید از روحیات کفّار و مخالفان و ترفندهای آنان آگاه باشند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ»
۲-از همه ی کفّار مأیوس نباشید، بعضی از آنان لجوجند. «وَ مِنْهُمْ»
۳-شنیدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد که در دل اثر کند. «أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ»
۴-کفّار بر انکار خود اصرار دارند و پرده افکنی خداوند بر دل کفار، به خاطر همین عناد و اصرار خود آنان است. «إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لاٰ یُؤْمِنُوا»
۵-لجاجت، درد بی درمان است و مثل آینه ی موج دار، بهترین صورتها را هم زشت نشان میدهد. «إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لاٰ یُؤْمِنُوا»
۶-اگر کسی به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفی و موضعگیری قبلی، حتّی با پیامبر هم ملاقات کند، بهره ای نخواهد برد. جٰاؤُکَ یُجٰادِلُونَکَ...
۷-کفّار هیچ راه صحیح و منطقی برای مقابله با پیامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) یُجٰادِلُونَکَ...
---------------
[۱]: ۱). صف، ۵.
🏴🏴🏴🏴