💠وارونـــــــــــــــــــــه ۱. اسلام و لباس وارونــــــــــــــــــــه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا» و ابن ابی الحدید در معنای این عبارت می گوید: «این عادت عرب است که(فرو یعنی پوستین را پشت و رو می پوشد) و آن اینکه طرف پُرداز را روی بدن قرار می دهد و پوست را آشکار می کند و مراد از واژگون شدن، واژگون شدن احکام اسلامی است(شرح ابن ابی الحدید ج ۷ ص ۱۹۲). __________________ ۲. قلب های وارونـــــــــــــــــــــه امام صادق علیه السلام می فرماید: «مَا شیء أَفسد للقلب من الْخَطیئة إِن القلب لیواقع الخطیئة فما تزال بِه حتی تغلب علیه فیصیر أسفله أَعلاه وَ أَعلاه أَسفله» و علامه مجلسی در معنای این عبارت می گوید: «یعنی قلب واژگون می شود؛ مانند ظرف وارونه ای که به روی افتاده و در آن چیزی از حقیقت مستقر نمی شود و چیزی از مواعظ روی آن اثر نمی کند» (بحار ج ۷۰ ص ۳۱۳) _________________ ۳. امور وارونـــــــــــــــــــــه خداوند سبحان می فرماید: «لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ» و علامه طباطبائی در معنای این آیه می گوید: «آری! همین منافقین بودند که همواره امور را برای تو دگرگونه ساخته، نعل را وارونه می‌زدند و مردم را به مخالفت تو دعوت و بر معصیت تخلف از امر جهاد تحریک نموده، یهودیان و مشرکان را بر قتال با مسلمانان برمی انگیختند»(المیزان ج ۹ ص ۳۸۸) _________________ ۴. مومن وارونــــــــــــــــــــــه امام صادق علیه السلام در جواب ناله ها و اظهار غربت محمد بن مسلم می فرماید: «إن المؤمن فی هذه الدار غریب و فی هذا الخلق المنکوس» و علامه مجلسی در معنای این روایت می گوید: «یعنی در میان این خلق هم غریبی؛ و آنها را وارونه خواند، چون[بخش اکثر باطل] از آدمیت جدا شدند و مانند بهائم و چهارپایان گردیدند؛ یا از حدود آدمیت به مقام جانوری برگشتند؛ یا دلشان وارونه شده و چیزی از حق نمیفهمند؛ یا کنایه از نومیدی و زیانکاری است؛ یا بدترین حال روحی آنها را مانند کرده به بدترین حال جسمانی آنها؛ یا اینکه چون رو گرداندند از بالا رفتن به درجات کمالات روحانیه و تنها به شبهات جسمانیه نگرانند، گویا وارونه اند»(بحار ج ۶۴ ص ۲۴۶) @noornama