در برسی این روایت می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ۱. این روایت در باب چهاردهم کتاب غیبت نعمانی آمده و لذا به لحاظ منبع مشکلی ندارد، اما دو راوی از دو فرقه ی انحرافی دارد که پذیرفتن این روایت را سخت می کند‌؛ یک راوی آن ابن عقده از فرقه ی زیدیه است و دیگری علی بن حمزه بطائنی از فرقه ی واقفیه است. ۲. در این روایت اشاره شده است که علائم[علائم حتمی] پشت سر هم مانند دانه های تسبیح اتفاق می افتند و روایات دیگر نیز موید همین بیان است که علائم حتمی ظهور، در فاصله ی اندکی از قیام حضرت و پشت سر هم محقق می شوند. ۳. نویسنده ای نسبت به فقره ای از این روایت می نگارد: «همان گونه که ملاحظه می شود در این قسمت آمده در بین پرچم ها (سه پرچم سفیانی،خراسانی و یمانی) هدایت یافته ترین پرچم یمانی است؛ یعنی طبق روایت، آن دو پرچم دیگر حتی پرچم سفیانی هم دارای هدایت بیان شده است که این مضونی بسیار شاذ است». این اشکال ممکن است به روایت دیگر نیز وارد باشد که به آن پاسخ گفته اند، مانند آنکه علامه ی مجلسی در توضیح روایتی می گوید: «آنچه مرحوم سید مرتضی در کتاب «غرر» فرموده که کلمه "خیر" در این حدیث، معنای تفضیلی و خوب تر بودن را ندارد، بلکه منظور این است که نیت مؤمن خود عمل خوبی است و از اعمال خوب او و در ردیف کارهای نیک اوست»(📚بحار ج ۶۷ ص ۱۹۹). همینطور آیت الله جوادی آملی می گوید: «کلمه افعل گاهی تفصیلی است و زمانی تعیینی: اگر ماده مشترک میان موارد آن در نواسان باشد، تفصیلی است و اگر به یک مورد اختصاص داشته باشد تعیینی است... مانند این آیه ی مبارکه از قران: «افمن یهدی إلی الحق، أحق، أن يتبع أمن لا یهدی إلا ان یهدی» که کلمه ی "احق" در این آیه تعیینی است؛ زیرا هادی بالذات خداست. مفاد کلمه "أحسن" در این آیه(و من أحسن من الله حکما‌) نیز تعیینی است؛ زیرا فقط حکم خدا حسن است و حکم دیگران در برابر خدا هیچ حُسنی ندارد» (📚تفسیر تسنیم ج ۲۲‌) ۴. در این روایت، پرچم یمانی بعنوان پرچم هدایت معرفی شده است و بسیاری از آن به قداست عجیب یمانی رسیده اند؛ در حالی که نسبت به برخی دیگر نیز چنین تعبیر های وجود دارد، مانند روایتی که مرحوم نیلی نجفی آورده که طبق این روایت فرد نجرانی و مسیحی صلیب می شکند(مسلمان می شود) و با پرچم هدایت پیش می رود: «و یخرج رجل من أهل نجران یستحیب للإمام، فیکون أول النصاری إجابة، فیهدم بیعته و یدق صلیبه، و یخرج بالموالی و ضعفاء الناس فیسیرون إلی النخیلة بأعلام هدی، فیکون مجتمع الناس جمیعا فی الأرض کلها بالفاروق». ۵. و بلکه رساتر بیان شده که مقابله با او جایز نیست و برخی اینگونه ترجمه کرده اند: تبعیت از او واجب است. مشابه همین سخن نسبت به افراد دیگر نیز وارد شده؛ همچنان که رسول الله در مورد حارث بن حراث بعنوان زمینه ساز می فرماید: «وجب علی کل مؤمن نصره أو قال :إجابت» یاری [یا اجابت او] بر هر مومنی واجب است(📚منتخب الأثر ج 3 ص 94 به نقل از اهل تسنن) ۶. دلیل اینکه پرچم یمانی، پرچم هدایت است و نباید با او مقابله کرد این است که: «لإنه یدعوا إلی صاحبکم» دعوت به امام زمان می کند. و حضرت برای بیان این مقصود بجای مفعول له از "لام علت" استفاده کرده اند تا تاکیدی باشد بر اینکه خود یمانی موضوعیت ندارد. و البته ائمه ی هدی و خاصا امام زمان نیز به خود دعوت نمی کنند؛ چنان که آیت الله جوادی آملی می گوید: «هیچ پیامبری مردم را به خویشتن دعوت نکرد و اگر پیامبری مردم را به تبعیت از خویش فراخوانده : «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه» (آل عمران آیه ی 31) - «فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي» (طه آیه ی 90)از آن جهت بوده است که خود را پیامبران الهی و مأمور ابلاغ پیام و دعوت او می دانستند و پیروی از پیغمبر خدا از آن جهت که پیام رسان الهی است، به تبعیت از خدای سبحان برمی گردد»(📚ادب فنای مقربان / ج 2 ص 88). اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama