⚡️کدام مبنا را در نظام سازی فقهی بپذیریم؟! 👌برای نظام سازی دینی اجمالا سه دیدگاه در بین حوزویان در جریان است. 👌دیدگاه اول برای جامعه حقیقتی قائل نیست و جامعه را جمع جبری افراد می داند و بالتبع جامعه را خارج از خطابات شارع می داند. این دیدگاه "نظام سازی" را موضوع اصول عملیه و بناء عقلاء می داند و حکومت فقیه را به عنوان احدی از عقلاء قبول دارد. البته برای حاکم فقیه نسبت به حاکم غیر فقیه در عمل احترام بیشتری قائل هستند. 👌دیدگاه دوم جامعه را امری حقیقی و بالتبع داخل در خطابات شارع می داند. در این دیدگاه تاکنون تبویب جدیدی از فقه ارائه نشده است و بیشتر مباحثات در اثبات دائره اختیارات فقیه در اداره حکومت متمرکز مانده است. به عبارت روشن تر در این دیدگاه تاکنون ابواب فقهی مرتبط با نظام سازی تدوین نشده است و یا حداقل خوانشِ اجتماعی منسجمی از ابواب فقهی موجود به صورت منقح ارائه نشده است.. 👌در مباحثات "فقه هدایت" مبنای نظام سازی را "خود تنظیمی فرد در ۱۳ حوزه روابط انسانی" تعریف کرده ایم و مبتنی بر این دیدگاه ۹ باب فقهی و حدود ۱۰۰ نظریه بخشی فقهی را مطرح کرده ایم. در این دیدگاه حقیقت جامعه را روابط انسانی فرد در ۱۳ حوزه دانسته ایم و البته تفویض نظام سازی به اصول عملیه و بناء عقلاء را قبول نکرده ایم.... حجت الاسلام علی کشوری - یازدهمین کارگاه تضارب حول نظریه تَعَرُّف - ۷ مرداد ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4