📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هفتم (قسمت دوم) -
راجع به سلام
؛
سامان دادن تعاطف اجتماعی است. در روایت از امام باقر علیه‌السلام است که خدا دوست دارد افشای سلام را. -
راجع به مصافحه
؛ این روایت را راجع به مصافحه دقت کنیم و ببینیم که چقدر مضمون سنگینی دارد؛ از امام باقر عليه‌السّلام كه فرمود: چون دو مؤمن به هم بر خورند و با هم دست دهند،
خدای عز و جل دست خود را ميان دست آن‌ها در آورد
 و روى
به آن کسی كند كه رفيقش را بيشتر دوست دارد، و چون خدای عز و جل روى به آن‌ها كند، گناهان از آن‌ها بريزد، چنانچه برگ از درخت مى‌ريزيد.» -
راجع به ادخال سرور در قلب مؤمنین و کمک به دیگران
؛ اگر انسان زحمت دیگران را رفع کند که شاد شوند، آثار عجیب اخروی و توحیدی دارد. به عنوان مثال در روایت داریم، اگر کسی دل مؤمنی را شاد کرد، هر جا سختی پیش بیاید، یک انسان خوش‌سیما جلوی او ظاهر می‌شود و به او بشارت می‌دهد که در این سختی، با تو کاری ندارند. و هر وقت خوشی در مسیر باشد، به او بشارت می‌دهد که به تو نصیبی از این خوشی خواهد رسید. این اثر اخروی ادخال سرور است. حال به نسبت ادخال سرور با خدا دقت کنیم:  «ما عبد الله بشئ أحب إلى الله من إدخال السرور على المؤمن»؛ یعنی خداوند به چیزی محبوب‌تر از ادخال سرور برای مؤمن، عبادت نشده است. در جای دیگر داریم: «قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: الخَلقُ عِيالي، فأحَبُّهُم إلَيَّ ألْطَفُهُم بِهِم، و أسْعاهُم في حَوائجِهِم»؛ اگر کسی به خلق خدا (مهربان باشد و تلاش کند که آن‌ها را) کمک کند، حب خدا را می‌خرد. خلق عیال خدا هستند. روایت دیگر از اهل بیت هست که وقتی اهل بیت انفاق می‌کردند، دست خودشان را می‌بوسیدند و بر سر می‌گذاشتند. چون این دست به دست خدا رسیده است. در روایت است وقتی که مستمند به سمت ما می‌آید، سفیر خدا نامیده شده است. - و بسیار مثال‌های دیگر؛ همین اربعین را در نظر بگیرید، همه مسایل دنیوی راحت می‌گذرد. همین جمعیت را در جایی غیر اربعین جمع کنید فقط بگویید راه بروید. ببینید چقدر دعوا پیش می‌آید؟ - راجع به ازدواج؛ به نظر زمینی‌ترین اتفاق است؛ نیاز به زاد و ولد، نیاز به جنس مخالف. اما در روایت داریم، محبوب‌ترین بنا نزد خداوند است: «ما بُنِيَ بِناءٌ فِي الإِسلامِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ تَعالى مِنَ التَّزويجِ» - راجع به فرزندآوری؛ در روایت هست که معصوم می‌پرسد چرا فرزند نمی‌آورید؟ آیا نمی‌خواهید شاید خدا به شما فرزندی دهد که با قول لا اله الا اللهِ او زمین سنگین شود؟ سنگین‌شدن با قول لا اله الا الله هم هر قولی نیست. این قول ولی‌الله است. قول یک عالم ربانی است. یک نکته همین‌جا بگویم اثر نیت را دست‌کم نگیریم. مادر مریم سلام‌الله‌علیهما یک نیت صادق کرد که فرزندی خداوند به او بدهد که خادم معبد باشد، بعد که خداوند دختر می‌دهد می‌گوید که دختر مانند پسر نیست؟ خدا می‌گوید در او خدا چیزی قرار می‌دهد که «أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً». خدا در دل مریم عیسی را قرار می‌دهد که ۲۱ قرن تحت تاثیر اوست. این اثر نیت صادق است. خداوند با یک نیت صادق، یک فرزند می‌دهد که قرن‌ها تحت تاثیر او است. - راجع به ارتباط زن و شوهر؛ اگر کسی می‌خواهد به جایی برسد از همین راه برود. از یکی از عرفا پرسیدند چگونه به این نقطه رسیدی، گفت از طریق این خانم. اگر همسر همراه بود وقت استفاده است و رونق ایمان؛ اگر همراه نباشد باز رونق ایمان. منطقش مانند احدی الحسنین است. کسی تن به دستورات دینی دهد در هر صورت پیروز است. مؤمن بن‌بست ندارد. یک جای دیگر از عارفی پرسیدند، که تو چگونه توانستی این حیوان (نفس) را رام کنی؟ او فرمود، همسرم بداخلاق بود. من این بداخلاقی را تحمل کردم و در نتیجه نفسم رام شد. ۴. جمع‌بندی جمع‌بندی آنکه خدا در دستورات توحیدی و معنوی، اثر دنیوی می‌گذارد و در دستوراتی که به ظاهر برای دنیاست، توحید را اشباع می‌کند و  اتفاقاً اوج آن‌ها را هم با توحید و معنویت قرار می‌دهد. دین ساحتی نیست که به آن توجه نکند. اگر کسی این را بفهمد، بسیاری از کارهای دنیوی ما می‌تواند سلوک باشد. این منطق را بفهمیم. دین ما را به پستو نمی‌برد، در خانواده، کسب و کار و... می‌خواهد ما را به خدا برساند. بدون اینکه از دنیا کم کند، ما را به خدا می‌رساند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah