1️⃣💢رجال 💠 ابان بن عثمان با ابان بن تغلب اشتباه نشود! آثار خیلی خوبی دارد، البته شخصیت ابان بن تغلب از ابان بن عثمان بالاتر است ولی میراث های ابان بن عثمان بهتر بدست ما رسیده است. تا مدتی در میان طائفه بحث بود که ابان ابن عثمان اصلا ناووسی است، چون در کتاب کشی دارد: «کان من الناووسیة» . بعد ها گفتند این نسخه غلط است، صحیحش «کان من القادسیة» است ، شهر قادسیه مراد است نه این که ایشان ناووسی بوده. بعدها هم بعضی ها نوشتند فطحیٌ، بعضی ها هم نوشتند واقفی؛ در کتاب منتهای علامه هم دارد که ایشان واقفی است. این ها خیلی عجیب است. به نظرم یک مذهب فاسد بهش نسبت دادند مخصوصا مذهب ناووسی اصل و اساسش معلوم نیست، ناووس غلامی بوده که آن را به حضرت صادق (ع) نسبت می دهند. لذا مدتی به این سند اشکال می کردند و آن را موثق می دانستند، عده ای از علمای ما حتی مثل علامه چون به حدیث موثق عمل نمی کردند، نتیجه اش این می شود که روایاتی که در سندش ابان ابن عثمان بود حذف می کردند. کتاب کشی غلط زیاد دارد که یکی هم اینجا است. مضافا که ما مذهبی به نام ناووسیه سراغ نداریم. چون اوائل مناقشات رجالی بوده است این مشکلات، طبیعی است. شأن ایشان از تمام این حرف‌ها مبراست، از اجلای طائفه است. مرد بسیار بزرگواری است، نه فطحی است، نه ناووسی است، نه واقفی است، شیعه جلیل القدر است. الان واضح است که آن نسخه کشی غلط داشته و این سند را صحیح می دانند. ابان بن عثمان نکته ی لطیفی دارد. ایشان اهل کوفه است ولی به بصره هم رفت و آمد داشته است. لذا یکی از مزایای این بزرگوار نقل هر دو میراث است. در این طبقه، کم داریم کسانی که از هر دو میراث، نقل کنند. البته فرق این دو میراث، زیاد است. میراث علمی شیعه و خود شیعه در بصره کم بوده اند، ولی در کوفه هم شیعه و هم میراثشان زیاده بوده است. در کافی و تهذیب از ابان از اسحاق بن عمار داریم که اسحاق، کوفی است. گاهی هم از ابان از عبد الرحمن بن ابی عبد الله داریم که ایشان بصری است. ایشان ناقل هر دو میراث هستند. 📚درس خارج اصول فقه، جلسه: 123، شنبه: 7/2/1398 و درس خارج فقه، جلسه : 87 ، دو شنبه : 23/12/1395 🏠https://eitaa.com/ostadmadadi