✅ انسان در مسیر تکاملی زندگی باید سه درجه و مرتبه از اطوار وجودی را به فعلیت برساند: مرتبه اول بُعد حیوانی... مرتبه دوم: بُعد انسانی... 🔹مرتبه سوم: بُعد خلافه اللهی. مهمتر از آن دو بُعد مذكور، بُعد خلافة اللهي انسان است که انسان باید از حد حیوان ناطق اوج بگیرد و انسان حقیقی شود. انسان در منظر منطق و فلسفه حیوان ناطق است؛ یعنی فیلسوف و اهل منطق در تعریف انسان می‌گویند: الانسان حیوان ناطق، لكن انسان در مشهد عرفان فوق این حرف‌هاست، عارف در تعریف انسان می‌گوید: "الانسان حیّ متألّه"؛ حىّ یعنی ابدی است و متألّه یعنی خلیفة اللهی است. چنین بنیه‌ای در انسان نهادینه شده است، و این منصب نیست و اختصاص به افراد خاصی ندارد، هر کس که مسیر تکامل انسانی را طی کند می‌تواند به این مقام خلافة اللهی بار یابد، این مربوط به ولایت تکوینی انسان است، وقتی انسان به این جایگاه رسید می‌تواند در ماده کائنات تصرف کند و به عنوان جانشین خدا، کار خدایی با اذن او انجام دهد. ، ص۱۷۵ 💠 اندیشه حکیمانه