eitaa logo
اندیشه حکیمانه
302 دنبال‌کننده
827 عکس
351 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امام هشتم علیه السلام فرمود: «الامامُ... الرَّوْضَة»؛ امام، روضه است، روضه یعنی بوستان، گلستان، باغ. 🔹خیلی تعبیر شیرینی است. وجود امام، نشاط آفرین است، حضور امام، بوستان زندگی است، کلام امام، خرمی جان‌هاست، اسم امام، حلاوت‌بخش ضمیر است، در زیارت نورانی جامعه کبیره عرض می‌کنیم:«فَما اَحلی اَسمائَکم». 🔹غیبت از امام و دوری از امام یعنی کویر و خشکی و بی‌آبی و درماندگی. منتظران واقعی این را با جان خود احساس می‌کنند و با تمام قوا خود را آماده برای حضور سبز بستان همیشه خرمِ ظهور می‌کنند. 🔹ظهور منجی عالم بشریت یعنی زندگی سبز و بالنده انسان به سوی تکامل بی‌نهایت انسان. 💠 اندیشه حکیمانه
🔹۱۶.قرآن کریم، حروف آن اسرار، کلمات آن جوامع کَلِم، آیات آن خزائن، سوره‌های آن مدائن حِكَم، مَدخَل آن باب رحمت «بسم الله الرّحمن الرّحيم»، وقف خاص مخلوق «فِي أَحْسَنِ تَقْوِيم» (تین/۴)، واقف آن رحمان، و موقوف علیه آن انسان است، «الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنسَانَ» (الرحمن/۱-۳). شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۷ 💠 اندیشه حکیمانه
اندیشه حکیمانه
شب اول ماه مبارک #رجب، از اول غروب این شب، وارد یک دالان می‌شویم، که آنچه می‌بینیم در این دالان، جاذ
🌸حلول ماه مبارک رجب، ماهِ نزول رحمت الهی و ماهِ مولودِ كعبه مبارک. 🔹 ابن عباس می‌گوید: «هرگاه ماه رجب فرامی‌رسید، رسول الله صلی الله علیه و آله، به مسلمانان دستور گِردهمایی می‌داد و عظمت این ماه را به آنان، تذكّر می‌داد». 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت امام محمدباقر علیه السلام و آغاز ماه مبارک رجب مبارک🌸 💠 اندیشه حکیمانه
🔹امام هادی علیه السلام: إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است. تحف العقول ج1 ص483 🏴 سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم. 💠 اندیشه حکیمانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی النقی، امام هادی علیه السلام تسلیت... 💠 اندیشه حکیمانه
🔹اصل بیست و پنجم: انسان کامل معصوم، انسانِ خليفة الله، انسانِ حجّة الله، انسانِ بقية الله، انسانی است که جان عرشی او وعای حقایق قرآن است، انسانی است که حامل عرش الهی است، بلکه خود عرش الله الاعظم است که در مقام فعل و مقام ظهور، استیلای تدبیری دارد. 💠 اندیشه حکیمانه
🔹۱۷.قرآن مجید سفره رحمت رحیمیه الهی است که فقط برای انسان گسترده شده است، طعام این سفره غذای انسان است که با ارتزاق آن متخلق به اخلاق ربوبی می‌گردد و مدینه فاضله تحصیل می‌کند و هیچ‌کس از کنار این سفره بی‌بهره برنمی‌خیزد. 📖 شرح ، ج۲، معارف اخلاقی، ص۱۰۸ 💠 اندیشه حکیمانه
✅ انسان در مسیر تکاملی زندگی باید سه درجه و مرتبه از اطوار وجودی را به فعلیت برساند: مرتبه اول بُعد حیوانی... مرتبه دوم: بُعد انسانی... 🔹مرتبه سوم: بُعد خلافه اللهی. مهمتر از آن دو بُعد مذكور، بُعد خلافة اللهي انسان است که انسان باید از حد حیوان ناطق اوج بگیرد و انسان حقیقی شود. انسان در منظر منطق و فلسفه حیوان ناطق است؛ یعنی فیلسوف و اهل منطق در تعریف انسان می‌گویند: الانسان حیوان ناطق، لكن انسان در مشهد عرفان فوق این حرف‌هاست، عارف در تعریف انسان می‌گوید: "الانسان حیّ متألّه"؛ حىّ یعنی ابدی است و متألّه یعنی خلیفة اللهی است. چنین بنیه‌ای در انسان نهادینه شده است، و این منصب نیست و اختصاص به افراد خاصی ندارد، هر کس که مسیر تکامل انسانی را طی کند می‌تواند به این مقام خلافة اللهی بار یابد، این مربوط به ولایت تکوینی انسان است، وقتی انسان به این جایگاه رسید می‌تواند در ماده کائنات تصرف کند و به عنوان جانشین خدا، کار خدایی با اذن او انجام دهد. ، ص۱۷۵ 💠 اندیشه حکیمانه
💌 حضرت امام جواد علیه‌السلام: هرکه کار زشتی را تحسین و تایید کند، در { عِقاب } آن شریک است. 💐امام جواد علیه‌السلام مبارک💐 💠 اندیشه حکیمانه
🔹اصل بیست و ششم: انسان کامل معصوم، مبیّن حقایق اسماء است؛ یعنی آگاه به سرّ القدر آنهاست و سرّ القدر، احکامی است که بر اعیان ثابته مترتب است، لذا انسان کامل مبیّن حقایق اسماء است، به سرّ القدرشان، به تار و پودشان، به سرشتشان، به بافت وجودی‌شان آگاهی دارد و احکامی که بر آنها مترتب است بیان می‌نماید، چه احکام تشریعی و چه احکام تکلیفی و چه احکام تکوینی. 💠 اندیشه حکیمانه