*⚘﷽⚘ ☀️ ☀️ 🔸قسمت١١٤ - مثلا قوانيني كه موانع مادي رو سر راه مرد قرار ميده. اين كه مرد مجبوره مهريه زن رو تمام وكمال بپردازه، نفقه زن رو در زمان عده و خرج بچه هاش رو تا بزرگسالي بپردازه. اگر هم دوباره بخواد ازدواج كنه پرداخت مهريه و نفقه زن دوم هم مانع ديگه ايه، بر سر راه اون كه به اين راحتي نتونه پيوند رو از بين ببره. راحله پرسيد: - حالا فرض كنيم كه شخص از لحاظ مادي وضعش خوب بود وهمه كارها رو تونست انجام بده، اونوقت تكليف چيه؟! من گفتم: اين‌ها بخشي از موانعه. قوانين ديگه اي رو هم اسلام قرار داده كه با اجراي اونها مدت اجراي طلاق به تعويق بيفته تا اگه مرد و زن تحت تاثير احساساتن و يا بدون آينده نگري و با بي فكري ميخوان دست به چنين اقدامي بزنن، پشيمان بشن و به طرف هم برگردن. - كدوم قوانين رو ميگي؟ - يكيش اينكه براي اجراي صيغه طلاق احتياج به دو شاهد عادله. ميبينين كه پيدا كردن اين دوشاهد عادل كه براي چنين كار مغبوضي بخوان شهادت بدن، كار خيلي سختيه و زمان ميبره. تازه وقتي اين دوشاهد مومن پيدا شدن معمولا سعي ميكنن با ميانجي گري و وساطت مشكل دو طرف رو حل كنن كه در خيلي از موارد هم موفق ميشن. پس زن و مرد به مجرد تصميم گرفتن و كاملا مخفيانه نميتونن دست به اين كار بزنن. يا اينكه اگه زن در وضعيت خاصي مثل عادت ماهيانه باشه، مرد نميتونه اونو طلاق بده، كه خود اين حكم جالبي هم داره. چون معمولا در اين ايام زن در وضع روحي خاصي قرار داره كه ممكنه زود عصباني بشه و يا زود برنجه. همين مسئله ممكنه باعث برخورد بين اون و شوهر بشه و هر دوتصميم به طلاق بگيرن. اما وقتي كه اين زمان بگذره و هر دو بعد از گذشت چند روز به حالت عادي برگردن و از شدت ناراحتي شون كم بشه. شايد دوباره به همديگه تمايل پيدا كنن. - جالبه! - حالا يه چيز ديگه! اگه زن و مرد از همديگه طلاق گرفتن، باز هم اسلام قوانين ديگه اي رو وضع كرده تا در صورت تمايلشون به همديگه بتونن برگردن سر خونه و زندگيشون. - چه طور؟ - اولا كه مرد تا پايان عده زن بايد او را داخل منزل خودش نگه داره كه اين مدت در زن‌هاي باردار تا بعد از دوران زايمانه. خود اين مسئله ميتونه دوباره اون‌ها رو نسبت به همديگه بر سر لطف بياره و در صورتي كه مرد با كوچكترين نشانه اي اعلام پشيماني كنه يا نسبت به زن اظهار تمايل كنه بدون اينكه ديگه احتياج به صيغه عقد مجدد داشته باشن، نسبت به همديگه محرم ميشن و به همين علته كه به زن اجازه داده شده با اينكه نسبت به اين مرد نامحرمه ولي خود رو آرايش كنه تا دوباره زمينه محبت بين آن دو ايجاد بشه. پس اين خبرا هم نيست كه مرد به مجرد تصميم گرفتن بتونه زن رو طلاق بده! راحله با خود كارش كمي چانه اش را خاراند. لب هايش را روي هم فشار داد و فكر ميكرد، نگاهش مردد بود. اما همه فهميده بودند كه راحله حرفي براي گفتن دارد. - باشه حرف‌هاي تو قبول، اسلام موانعي رو بر سر راه مرد و زن قرار داده تا نتونن خيلي هم راحت از هم جدا بشن. ولي ما مي‌پرسيم كه اصلا چرا بايد اين حق در اختيار مرد باشه. چرا در اختيار زن نيست؟! - من يه بار ديگه اين تذكر رو ياد آوري ميكنم كه ما بايد براي بررسي يه قانون اون رو در نظام قانوني خودش بررسي كنيم. نبايد اونو جدا گانه درنظر بگيريم. - خب! - حالا با در نظر گرفتن اين تذكر ميبينيم كه در نظام حقوق اسلام حق ازدواج با زنه و حق طلاق با مرد. ديگه اينكه مرد سرپرست خانواده است، يعني قراره كه مسئوليت اين خانواده مخارجش رو بپردازه و خلاصه چرخ زندگيش رو بگردونه. حالا چند لحظه عمومي تر فكر كنين. مثلا فكر كنين كه برادرتون ميخواد ازدواج كنه و مسئوليت چنين خانواده اي رو قبول كنه. حالا اگه اين زن برادر شما باشه كه حق طلاق داشته باشه، برادر شما نگرانه كه بعد از اين همه زحمت و مكافاتي كه براي خانوادش ميكشه، يه روز زنش بي هيچ بهانه اي زندگيش رو رها كنه و بره. چون خود ماها در زندگي‌هاي اطرافمون ديديم كه چون زن احساساتي تر و زود رنج تره، معمولا زود تر قهر ميكنه و از خونه ميره تا مرد. سميه استدلال فاطمه را كامل كرد - اون وقت يه چنين مردي با چه انگيزه اي ميتونه مسئوليت خانواده رو قبول كنه؟* * _ .دارد.... 🌸 .روح.شهـــدا.صلـــوات🌸