💠❓📚 ✍🏻💠 ❓ آیا و (علیهم السلام) در فتوحات شرکت کردند؟ ✅ پاسخ؛ ⛔ ما در گذشته در مورد فتوحات نظر خود را داده ایم که این فتوحات مورد تأیید امامان نبوده است و به برخی از جنایاتی که در این فتوحات صورت گرفته اشاره داشته ایم و آورده ایم که آنان تنها ایران را فتح کردند و ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان اسلام پذیرفتند و این امر حدود قرن سوم یعنی حدود ۳۰۰ سال پس از فتح ایران صورت گرفت و آوردیم اسلام نخستین بار در زمان پیامبر گرامی توسط حضرت امیر به ایران راه یافت. 📕 خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مطهری. ❌ و بر خلاف برخی به هیچ عنوان خود را ملزم نمی دانیم که از فتوحات دفاع کنیم. 👌🏻حال می گوییم: ❓ آیا می توان پذیرفت امام حسن و امام حسین در فتوحاتی شرکت کرده باشند که انسان را به یاد جنگ های چنگیز، تیمور مغول و تاتار در قرون متمادی می اندازد و نظاره گر اعمال غیر انسانی برخی فرماندهان به ظاهر مسلمان باشند که بسیاری از آنان مایه ننگ اسلام و مسلمانان گردیدند؟ ⛔ پاسخ روشن است این دو بزرگوار برای عدم شرکت خود در فتوحات همان دلایل پدر بزرگوار خویش را داشتند. 📚 اما در رابطه با گزارش برخی منابع تاریخی اهل سنت در باره حضور ان دو بزرگوار در فتوحات باید گفت: 1⃣ طبیعی است که تاریخ سازان متعصب طرفدار مکتب سقیفه برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانه ای از جمله گزارش هایی که هویت و اعتبار انها بررسی خواهد شد متوسل گردند. 2⃣ گزارش بلاذری در فتوح البدان، ج ۱، ص ۳۳۰ گذشته از آنکه سلسله سند ندارد از شرکت حسنین با تعبیر «چنان که گفته می شود» خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین خبری روشن است. 3⃣ در گزارش طبری، در ج ۲، ص ۶۰۷ «حنش بن مالک» مجهول است و علی بن مجاهد کذاب (تهذیب التهذیب، ج ۷، ص ۳۳۰) بوده است. 4⃣ گزارش ابونعیم در اخبار اصفهان، ج ۱، ص ۱۱۲ نیز همان گزارش طبری است و روایت دیگری نیز می آورد که مرسل است. 5⃣ روایت ابن خلدون نیز در معجم البلدان، ج ۴، ص ۳۱۵ بدون سند است. ⚜️ امام خمینی (ره) چنین می نویسد: 🔅«حضور برخی از اصحاب خاص امیرمومنان در فتوحات ثابت نیست تا چه رسد به امام حسن و درباره برخی از اصحاب خاص آن حضرت اگر هم ثابت باشد از سر ناچاری و جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات بوده نه این که جنگ ها مورد تأیید آنان باشد». 📚 کتاب البیع، ج ۳، ص ۱۰۵. 📲 ڪانال پـرتـو اشـراق 🆔 @partoweshraq‌