💠❓📚 ✍🏻💠 ❓آیا در عصر غیبت (عج) اجرای حدود باید متوقف شود؟ یا خیر؟ ✅ پاسخ: ⚜️ شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می آورد: 🔅«اما اقامه حدود، پس اقامه آن با حاکم اسلامی است که از جانب خداوند منصوب شده است و آنان امامان اهل بیت می باشند و کسانی که امامان بر اجرای حدود نصب کنند از حکام و پادشاهان و ثابت است که امامان اختیار اجرای حدود را به فقهای شیعه داده اند در صورتی که تمکن از اجرای آن داشته باشند». 📔 المقنعه، ص ۱۲۹. ⚜️ آیت الله مکارم می آورد: 🔅«معروف به این علمای امامیه جواز اقامه‌ی حدود در حال امام برای فقهای عادل است». 📗 انوارالفقاهه، کتاب البیع، ص ۴۳۵. ⚜️ صاحب جواهر که کتاب فقهیش دائرة المعارف در فقه شیعی است پس از بحث گسترده درباره ی اجرای حدود در عصر غیبت تصریح می کند که بین علمای شیعه اجماع وجود دارد به اینکه فقها در صورت تمکن می توانند در عصر غیبت حدود را اجرا کنند. 📚 جواهرالکلام، ج ۲۱، ص ۳۹۴. 🔰 برای اثبات این نظریه می توان به امور زیر تمسک جست: 1⃣ با تأمل در علتهای تشریع حدود که از حکم عقل و روایات بر می آید می توان به این نتیجه رسید که حدود باید در عصر غیبت اجرا شود، مثلا اجرای حد زنا برای جلوگیری از شیوع فساد و فحشا می باشد و اجرای حد شرب خمر برای نهی از آن می باشد واجرای حد سرقت برای حفظ اموال می باشد و روشن است که این علل در عصر غیبت وجود دارد و با ترک حدود مفاسد عظیم در جامعه ایجاد می شود،دچگونه می توان حدود را تعطیل کرد در حالی که علتهای آن باقی است. 2⃣ ادله ی اجرای حدود در قرآن و روایات مطلق است و مقید به زمان خاصی نشده است و ظاهر آنها وجوب اقامه‌ی حدود در تمام زمانها می باشد. 📚 مبانی تکلمه المنهاج، ج ۱، ص ۲۲۴. 3⃣ روایاتی که تصریح می کند فقیه در عصر غیبت نائب امام است، عام می باشد که یکی از موارد این نیابت اجرای حدود است. 4⃣ روایتی است که شیخ صدوق در الفقیه خود می آورد که امام صادق (ع) فرمود: 🔅«اختیار اجرای حدود با کسی است که حکم کردن به آنان تفویض شده است». 📚 الفقیه، ج ۴، ص ۷۱. 📚 التهذیب، ج ۱۰، ص ۱۵۵. 👌🏻و روشن است که کسانی که حکم به آنها تفویض شده است شامل فقیه جامع الشرایط می شود، چنانکه شیخ مفید به آن تصریح کرده است و ما در ابتدای سخن به کلام شیخ مفید استناد جستیم. 📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق 🔰 به ما بپیوندید... ▶🆔 eitaa.com/partoweshraq ▶🆔 sapp.ir/partoweshraq