#اثبات_توسل_ازقرآن_با_منابع_اهل_سنت
131 📌
❓توسل از نظر اهل سنت کفر است چگونه میشود به آنها ثابت کرد از طریق احادیث خودشان که این کار کفر نیست لطفاً جواب را از طریق خود اهل سنت و پیامبر صلی الله و قرآن بدهید با تشکر آنها طبق آیه ۷ سوره مائده می گویند کسانی را که شما به نام می خوانید هرگز نمی شنوند برفرض که بشنود قادر به پاسخگویی نیستند و روز قیامت کفر شما را مشخص میکنند لطفاً پاسخ بدهید عاجزانه تمنا دارم
خدا لعنت کند شبکه نور ماهواره را که جوانان را از دین خارج میکنند از بستگان من شخصی سید اهل تسنن شده است متاسفانه جواب ها را برای او می خواهم خوبی اش این است که او گوش می دهد.لطفاً اگر نمی توانید جواب بدهید واضح بگویید نمیتوانیم یا علمش را هنوز ندارم و جهنم را برای خودتان با دادن جواب های غلط نخرید و با ارشاد و بازگشت یکی از جوانان شیعه از اهل سنت که سید هم میباشد بهشت را قطعاً برای خود خریده اید با دادن جواب های درست که از فقه اهل سنت و احادیث معتبر پیغمبر که اهل سنت قبول داشته باشند و طبق آیات قرآن جواب بدهید عاجزانه التماس می کنم میان برزخ مانده ام.
✅پاسخ: بخش اول (توسل در قرآن کریم از منابع اهل سنت)
سلام
ما در قرآن کریم آیاتی داریم که دلالت صریح بر جواز توسل دارد.
🔶آیه اول: یکی از آنها آیه 35 سوره مائده است. خداوند متعال در این آیه میفرماید:
(یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیه و جاهدو فی سبیله)
ای کسانی که ایمان آوردهاید پرهیزگاری پیشه کنید و وسیلهای برای تقرب به خدا انتخاب نمائید و در راه او جهاد کنید. سوره مائده (5): آیه 35
علمای بزرگ اهل سنت مثل جناب آقای «ابن عابدین» یکی از علمای بزرگ احناف در کتاب «رد المختار» خود در جلد ششم در صفحه 716 بر مشروعیت توسل بر همین آیه استدلال میکند.
جناب آقای «رمله شافعی» در کتاب «شواهد الحق فی الاستغاثة بسید الخلق» در صفحه 105 به مشروعیت توسل و استغاثه به آیه 35 سوره مائده استدلال میکند.
«جمیل صدقی زهاوی» در کتاب «الفجر الصادق» صفحه 76 بر جواز توسل و استغاثه ادلهای ما آورد که از جمله آن ادله آیه شریفه (و ابتغوا الیه الوسیه)؛ آیه 35 سوره مائده است.
جناب آقای «مولانا محمد زکریا» از علمای بزرگ اهل سنت معاصر ایران در کتاب «فضایل درود» در صفحه 75 بر مشروعیت توسل به پیامبران و صالحین را به این آیه استدلال میکند.
❌بعضی افراد میگویند: "مراد از (وَابتغوا الیه الوسیه) عمل صالح است"؛ این ادعا کاملاً غلط و اشتباه است، زیرا در کتاب «مستدرک علی الصحیحین» اثر «حاکم نیشابوری» جلد اول صفحه 312 وارد شده است:
"«حذیفه» آیه (و ابتغوا الیه الوسیه) را خواند و گفت: اصحاب پیغمبر و محفوظین میدانند که «عبدالله بن مسعود» نزدیکترین انسانها به خدا از حیث وسیله است." این حرف دلیل بر این است که مصداق (و ابتغوا الیه الوسیه) عمل صالح نیست.
خلیفه دوم به نقل کتاب «اسد الغابة فی معرفة الصحابة» در جلد اول در صفحه 166 به خدای متعال قسم میخورد و میگوید: "که عباس عموی پیامبر به خدا واسطه ما با خدای عالم هست."
🔶 آیه دوم: بعد از آیه 35 مائده؛ آیه 57 سوره اسراء است:
(اولئک الذین یدعون یبتغون الی برهم الوسیله ایهم اقرب و یرجون رحمته)
که باز بر مشروعیت توسل دلالت میکند.
آقای «آلوسی» در کتاب «روح المعانی» جلد پانزدهم صفحه 126 ذیل این آیه میگوید: "رسول اکرم واسطهٔ تمام پیامبران، تمام ملائکه بلکه واسطه همه مخلوقات در پیشگاه خداوند متعال است."
🔶آیه سوم: همچنین در آیه 97 سوره یوسف وارد شده است که برادران حضرت یوسف به حضرت یعقوب متوسل میشوند و عرض میکنند:
(یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا)
پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه.
سوره یوسف (12): آیه 97
همچنین در کتاب «تفسیر ابن عباس» به همین آیه 97 سوره یوسف در مشروعیت توسل استدلال میکند. «آلوسی» به همین شکل میگوید: برادران حضرت یوسف پیش پدرشان رفتند تا پدر برای ایشان استغفار کند.
🔶 آیه چهارم: سوره نسآء آیه 64 بر مشروعیت توسل بر پیغمبر اکرم در زمان حیات ایشان و بعد از رحلت پیغمبر دلالت میکند. «سمهودی» میگوید: این آیه بر عمومیت آیه در حیات پیغمبر و بعد از رحلت پیغمبر اکرم دلالت میکند."
آقایان «صالحی شامی» در کتاب «سبل الهدی و الرشاد» جلد 12 صفحه 380، آقای «صفوری» در کتاب «نزهة المجالس» جلد 1 صفحه 57، آقای «قرطبی» در کتاب «تفسیر قرطبی» جلد 5 صفحه 265 و «ابن کثیر» در کتاب تفسیر خود جلد 4 صفحه 140 بر توسل برادران حضرت یوسف به پدرشان طبق آیه 64 از سوره مائده و آیه 97 از سوره مبارکه یوسف استدلال میکنند.
مرکز پاسخگویی موعظه |
@pasokhha
@mawezah_ir
@havayeadam
@Yaaliheydar