🌟‌‌‌﷽🌟 💎✨((۱۲۸۵)) 🔰(۴۴) 📚 📕،حدیث۵۳ 👈باب۹ 🌿 🕯شماره ۳۰۶ ✍ابن سنان گوید: امام صادق علیه‏السلام راجع به آیه دیدگان او را در نیابند، فرمود: مقصود احاطه وهم است (یعنى معنى مقصود از آیه شریفه اینستکه خدا در خاطرها نگنجد و چشم دل به او دست نیابد) مگر نمى‏بینى خدا چه مى‏فرماید (آیه 104 سوره انعام) از پروردگارتان بصیرتها سوى شما آمده، که مقصود بینائى به چشم نیست (و نیز در آیه) می فرماید هر که بینا شد به سود خودش باشد که مقصود بینائى به چشم نیست، (سپس فرماید) و هر که کور گشت به زیان خودش باشد، که مقصود کورى چشم نیست، همانا مقصود احاطه وهم است چنانکه مى‏گویند فلانى به شعر بیناست و فلانى به فقه بیناست و فلانى به سکه پول بیناست و فلانى به لباس بیناست، خدا بزرگوارتر از اینست که به چشم دیده شود. (خلاصه اینکه چون دیدن خدا به چشم محالست و هیچکس خیال آنرا نمى‏کند آیه شریفه آنرا نفى نکرده است تا از قبیل توضیح واضح باشد بلکه مقصود از آیه شریفه احاطه وهم است بخدا و گنجیدن کنه ذات در خاطر انسان که چون توهم این معنى ممکن است آیه شریفه آنرا نفى نموده. 🦋مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)فِی قَوْلِهِ لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ قَالَ إِحَاطَةُ الْوَهْمِ أَ لَا تَرَى إِلَى قَوْلِهِ قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ لَيْسَ يَعْنِی بَصَرَ الْعُيُونِ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ لَيْسَ يَعْنِی مِنَ الْبَصَرِ بِعَيْنِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْها لَيْسَ يَعْنِی عَمَى الْعُيُونِ إِنَّمَا عَنَى إِحَاطَةَ الْوَهْمِ كَمَا يُقَالُ فُلَانٌ بَصِیرٌ بِالشِّعْرِ وَ فُلَانٌ بَصِیرٌ بِالْفِقْهِ وَ فُلَانٌ بَصِیرٌ بِالدَّرَاهِمِ وَ فُلَانٌ بَصِیرٌ بِالثِّيَابِ اللَّهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يُرَى بِالْعَيْنِ‏ 📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۲۸۵ رواية:۲۶۳ 🌓🌗 ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯