🌟﷽🌟
💎
#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۷۵))
🔰
#هفته_حدیث_خوانی(۶۵)
📚
#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕
#كتاب۳_توحید،حدیث۱۸۶
👈باب۳۰
#جبر_قدر_امر_بین_الامرین
🌿
#حدیث_شماره_۴
🕯شماره ۴۵۵
💙یونس بن عبدالرحمن گوید: حضرت امام رضا(ع) بمن فرمود: بگفتار قدریه (اهل تفویض) قائل مباش زیرا قدریه نه بگفتار اهل بهشت قائل شدند ونه بگفتار اهل دوزخ و نه بگفتار شیطان براى اینکه اهل بهشت گفتند (سوره 7 43) (((سپاس خداى راست که ما را باین بهشت هدایت فرمود و اگر خدا ما را هدایت نمىکرد، ما هدایت نمىشدیم))) و اهل دوزخ گفتند (سوره 23 106) (((پروردگار، شقاوت خود ما بر غلبه کرد و ما گروهى گمراه بودیم))) و شیطان گفت: (((پروردگار بسبب آنکه تو مرا گمراه کردى))) (پس این هر سه طایفه نیکى و بدى را بخدا ارجاع مىدهند ولى قدریه بخودشان بر مىگردانند) عرض کردم بخدا سوگند من بگفتار ایشان قائل نیستم بلکه مىگویم چیزى نباشد مگر بوسیله آنچه خدا خواهد و اراده کنند و تقدیر نماید و حکم فرماید، فرمود: اى یونس چنین نیست، چیزى نباشد مگر آنچه خدا خواهد و اراده کند و تقدیر نماید و حکم فرماید مىدانى مشیت (خواست خدا) چیست! گفتم: نه: فرمود: ذکراولست (یاد نخستین) مىدانى اراده چیست؟ گفتم: نه فرمود: آن تصمیم است بر آنچه مىخواهد، مىدانى قدر چیست؟ گفتم: نه فرمود آن اندازهگیرى و مرزبندى است مانند مقدار بقا و زمان فناء سپس فرمود و قضا (حکم) محکم ساختن و وجود خارجى دادنست، یونس گوید: از آنحضرت اجازه خواستم که سرش را ببوسم و عرضکردم :گرهى برایم گشودى که از آن بىخبر بودم.
💛شرح :
🔸️مجلسى علیهالرحمة گوید جمله (((لایکون الا بماشاء الله))) در بیشتر نسخ کافى در قول یونس با (((باء))) و در قول امام بدون (((باء))) ذکر شده است و سپس دو توجیه براى آن بیان مىفرماید و همچنین صدر المتألهین و فیض کاشانى قدس سر هما هر کدام در این زمینه بیانى دارند ولى انصاف اینستکه امام علیهالسلام با در نظر گرفتن درجه فهم و دانش یونس و معنائیکه خود او از کلامش اراده کرده جوابش را داده است این جهات براى ما واضح و روشن نیست تا بدانیم آنجمله با نداشتن (((باء))) چه فرقى از لحاظ معنى.مىکند، و اما منظور از (((ذکر اول))) مرحوم فیض گوید که: لوح محفوظ است و مقصود از بقاء و فناء مدت عمر هر چیز واجل اوست.
💚عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا(ع)يَا يُونُسُ لَا تَقُلْ بِقَوْلِ الْقَدَرِيَّةِ فَإِنَّ الْقَدَرِيَّةَ لَمْ يَقُولُوا بِقَوْلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ لَا بِقَوْلِ أَهْلِ النَّارِ وَ لَا بِقَوْلِ إِبْلِیسَ فَإِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ وَ قَالَ أَهْلُ النَّارِ رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا وَ كُنَّا
قَوْماً ضالِّینَ وَ قَالَ إِبْلِیسُ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِی فَقُلْتُ وَ اللَّهِ مَا أَقُولُ بِقَوْلِهِمْ وَ لَكِنِّی أَقُولُ لَا يَكُونُ إِلَّا بِمَا شَاءَ اللَّهُ وَ أَرَادَ وَ قَدَّرَ وَ قَضَى فَقَالَ يَا يُونُسُ لَيْسَ هَكَذَا لَا يَكُونُ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ وَ أَرَادَ وَ قَدَّرَ وَ قَضَى يَا يُونُسُ تَعْلَمُ مَا الْمَشِیئَةُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الذِّكْرُ الْأَوَّلُ فَتَعْلَمُ مَا الْإِرَادَةُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الْعَزِیمَةُ عَلَى مَا يَشَاءُ فَتَعْلَمُ مَا الْقَدَرُ قُلْتُ لَا قَالَ هِيَ الْهَنْدَسَةُ وَ وَضْعُ الْحُدُودِ مِنَ الْبَقَاءِ وَ الْفَنَاءِ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ الْقَضَاءُ هُوَ الْإِبْرَامُ وَ إِقَامَةُ الْعَيْنِ قَالَ فَاسْتَأْذَنْتُهُ أَنْ أُقَبِّلَ رَأْسَهُ وَ قُلْتُ فَتَحْتَ لِی شَيْئاً كُنْتُ عَنْهُ فِی غَفْلَةٍ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۴۹ رواية:۳۹۶
🌓
#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀
@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯