#پرسش و
#پاسخ قرآنی
#مرتد کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟
🛑 قسمت آخر :
💮🌸 آمرزش و بازگشت از
#ارتداد
⬅️یکی از پرسشهای مهم دربارة ارتداد این است که آیا فرد مرتدّ میتواند با توبه به راه حق بازگردد و خطای خویش را جبران نماید یا خیر؟❓
⬅️ پاسخ صریح قرآن در آیة 89 سورة آلعمران، و آیة 110 سورة نحل به این پرسشْ مثبت است. ویژگی مهم این آیات که بر قبول توبة مرتدّ تصریح دارد، این است که موضوع قبول توبه را کسانی قرار داده که با وجود اتمام حجت بر آنان باز هم به کفر گرائیدهاند. بر این پایه، کسانی که از روی ناآگاهی و ناتوانی فکری از اسلام رویگردانند، به طریق اولی مشمول پذیرش توبهاند.
♦️عبارت {فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ} در آیة 217 سورة بقره به صورت تلویحی بر امکان توبة مرتد دلالت داشته و نشان میدهد که تباهی اعمال مرتد و گرفتاری وی به عذاب جاودان، در صورت باقی ماندن بر کفر تا زمان مرگ میباشد.♦️
👈در کنار این آیات، آیههای دیگری وجود دارد که میگوید: «اگر ارتداد به صورت کفر پس از ایمان و همراه با فزونی کفر ورزیدن باشد، توبة مرتد پذیرفته نخواهد شد»، مثل آیه 90 از سورة آلعمران و آیة 137 از سورة نساء.
💮🔸مرحوم علامه طباطبایی آیة اخیر را تعلیل آیة قبل و منطبق بر حال
#منافقان دانسته، میگوید: این منافقانند که هرگاه با مؤمنان ملاقات میکنند اعلام ایمان مینمایند و چون با
#کفار مینشینند، کفرورزی میکنند و این همان است که در آیة مورد بحث، «کفر بعد از ایمان و ایمان بعد از کفر» خوانده شده است.
از نظر ایشان ازدیاد در کفر نیز همین سجیّه
#نفاق و تغییر موضع دادن است که در منافقان وجود دارد.
از اینرو، منافق با حفظ روحیة متزلزل و عدم استقرار در عقاید خویش نمیتواند توبة حقیقی داشته باشد. اما اگر چنین توبهای اتفاقاً از او صادر شود، قطعاً پذیرفته خواهد شد. شاهد این مدعا آیة 146 همین سوره است که در ادامة آیات آمده است و بر پذیرش توبه منافقان دلالت دارد.
🔸💮علامه محمدتقی مجلسی میگوید: «حضرت علی(ع) توبه خوارج را میپذیرفت با اینکه آنان از سرسختترین کفار و پلیدترینشان بودند و آن حضرت از سابقه آنان، که اصالتاً مسلمان و یا کافر بودند، سؤال نمیکرد و به ارتداد فطری یا ملی آنان توجهی نداشت.»
💮🔸شهید ثانی میگوید: «از نظر فقه، بغاة کافران مرتدند؛ ولی از آنان حتیالامکان درخواست بازگشت به اسلام میشود. اگر اشکال شود که
#ارتداد آنان فطری است و در فقه شیعه توبه مرتد فطری پذیرفته نیست. جواب میگوییم: امیرالمؤمنین توبه خوارج را، که در رأس بغاة بودند، پذیرفت و رفتار حضرت نشان میدهد که این نوع مرتدان، حکم خاصی دارند و ممکن است علت آن، علاوه بر نص، نفوذ شک و شبهه در اندیشه و قلب آنان باشد.
👈بنابراین طبق قاعدة کلی در همة گناهان و در آیات مورد بحث، اگر مرتد از خطای خویش بازگردد، توبة او پذیرفته خواهد شد و {اجر عظیم} جایگزین {عذاب الیم} خواهد شد.
💮💢 حجت الاسلام باقري فر.
💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید
https://b2n.ir/Mrtdd
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔
@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛