♻️♻️♻️ پرسش و پاسخ در ايات سوره پرسش ❓ با توجه به آیه 6که خداوند عدم سقوط از مقام انسانی را در گرو اعمال صالح انسانها بر می شمرد. ❓چرا تنزل اسفل سافلین را به خودش (خدا) نسبت میدهد؟ پاسخ 1⃣🔻 به رغم فطری بودن پذیرش وحی، گروهی آن را نپذیرفتند، به همین دلیل این گروه را به پست ترین جایگاه بازگرداندیم؛ ، به طوری که همه به الهی بودن این دین واقف و به شکوه و جلال آن معترف می‌شوند، چه تقدیر الهی بر این است که انسان، آسمانی شود. 👌 اما از آنجا که عالم خاکی دارِ امتحان است، آن که خود برخلاف فطرت خویش خاکیان را بر افلاکیان ترجیح دهد و برخلاف عقل و فطرت خویش ایمان نیاورد، خداوند او را در درّه ظلمت و نکبت به پایین‌ترینِ مراتب سقوط می‌دهد😔 پاسخ 2⃣ در قرآن میبینیم چیزهائی را که ما آنها را عادی و طبیعی و قانونمند می دانیم و می توانیم مکانیزم های آن ها را بفهمیم ، خداوند به خویش نسبت می دهد و می-توانیم بطور معکوس نیز نتیجه بگیریم که چیزهای دیگری را نیز که خداوند انجام آنها را به خویش نسبت میدهد ، آنها نیز قانونمند بوده و دارای مکانیزم مفهوم و معقولند. ❗️لذا وقتی که در قرآن می خوانیم خداوند هدایت و گمراهی اشخاص را به خویش نسبت می دهد باید توجه کنیم که این امر نیز قانونمند است و «هوسی» و بی قانون نیست . ❗️همچنین وقتی که در قرآن می خوانیم که خداوند می فرماید فلان قوم را هلاک کردیم ، معنی آن این است که آن قوم به اعمالی پرداختند که نتیجه آن هلاکت بود . 👈در اینجا نیز که خداوند راندن اشخاص را به پست ترین پستی ها به خویش نسبت می دهد با توجه به مطالب فوق، باید این طور تفسیر کنیم که خداوند قانونی قرار داده که انسان در صورتی که به اعمالی دست بزند که نتیجه آن سقوط به پست ترین پستی ها باشد ، این اتفاق خواهد افتاد و عامل آن اعمال به آن شرایط سقوط خواهد کرد ، 👈چون هم آن قانون و هم آن شرایط و هم آن انسان را خداوند آفریده به خویش نسبت می دهد و اگر ندهد به چه کسی نسبت دهد؟ بنابراین اگر کسی به پست ترین پستی ها سقوط کرد ، نباید کسی غیر از خویش را ملامت کند. از تفسیر استاد گنجه ای کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛