☸
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐
#زن_در_قرآن .
👈گفتگو با
#علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی
#زن در قرآن
🛑قسمت دوم:
پرسش 2:❓ در ضمن همین نگاه مثبت به
#زن، تعبیراتی در قرآن هست که با شخصیت زن به عنوان انسان
#ناسازگار است؛
👈 مانند «وطی»، «تحت». این تعبیرات را در روابط
#زن و
#مرد چگونه تفسیر میکنید؟
💢پاسخ: درباره تعبیر «وطی» ناگزیر باید به طبیعت زبان به عنوان یک موجود زنده اشاره کنیم. واژگان در زبان، تولد و مرگ دارند؛ بسته به وضعی اجتماعی؛ واژهی
#وطی در زبان عربی به معنای زیر پا لگدمال کردن است، این واژه در جامعه جاهلی ساخته شد که روابط میان زن و مرد را این گونه میدید، ولی پس از آن تحول معنایی یافت و از آن معنای اصلی به معنای دیگر دگرگون شد؛ یعنی به حالتی که زن و مرد در عمل جنسی دارند. با این تحول، جنبه توهینآمیز معنای این واژه به کلی از بین رفت.
🔻 زیرا پا نهادن دیگر در این واژه نیست، بلکه در این معنای جدید به کار میرود. بنابراین استفاده قرآن از این واژه هیچ
#اهانتی_به_زن نخواهد داشت و اشارهای به پایین بودن رتبه زن ندارد.
💢👈درباره تعبیر «
#تحت» نیز همین گونه است. قرآن میگوید:
(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ). (2)
🔻زیر بودن در این جا به معنای پستتر بودن نیست، بلکه تعبیری است از حالت متعارف در هنگام عمل جنسی. این واژه از معنای خاص به معنای عام تحول یافته است. در نتیجه به کارگیری این تعبیر در قرآن دلالت بر پستی جایگاه
#زن ندارد.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔
@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛