❇️سیمای (نیکوکاران) درقرآن 🔹ازجمله نشانه های   در کنار تكليف بدنى: «نماز»، مالى: «زكات» و قلبى:   می باشد . 💠تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ «2/لقمان» 🌱اين، آياتِ كتابِ سراسر حكمت است. 💠هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِين‏ «3» 🌱كه (مايه‏) هدايت و رحمت، براى نيكوكاران است. 💠الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ 4/ 🌱همانها که به نماز [=پيوند با خدا] اهميت مي‌دهند و زکات مي‌پردازند و به آخرت به طور جدی يقين مي‌ورزند. 🔹«اقامه» را برپا داشتن معنا کرده‌اند، که مفهوم اهميت دادن و جدی گرفتن دارد. مثل: اقامه صلات، اقامه وزن [رعايت عدالت در معاملات]، اقامه شهادت برای خدا [گواهی دادن به نفع مظلومان]، اقامه وجه [توجه و رويکرد جدی به اهداف متعالی]. 🔹اين سوره مکی است و در دوران مکه هنوز زکات به معنای سهم دولت برای خدمات عمومي، موضوعيت نداشته است. اما انفاق و صدقات و هرگونه کمک مالی به نيازمندان در هر شرايطی موجب «تزکيه نفس» و رشد آدمی مي‌گردد. 🔹صلات و زکات در قرآن همچون دو پای راست و چپ شخصی را به پيش مي‌برد. کسی که با خدا آشنا شده باشد، نمي‌تواند به بندگان نيازمند او بي‌توجه باشد و از خود خرج نکند. 🔹در جمله: «وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ»، دو بار ضمير «هم» تکرار شده است که بر اهميت اساسی يقين به آخرت و محوری بودن آن در باورها دلالت مي‌کند. در ضمن «يوقنون» فعلی مضارع است که نشانگر تلاشی برای رسيدن به يقين مي‌باشد. 🔹اقامه‌ى نماز و پرداخت زكات بايد سيره‌ى دائمى باشد. («يُقِيمُونَ» و «يُؤْتُونَ»، در قالب مضارع آمده كه نشان استمرار است) 🔹تكليف بدنى: «نماز»، مالى: «زكات» و قلبى: «يقين». «الصَّلاةَ، الزَّكاةَ، يُوقِنُونَ» 🔹نيكوكار كسى است كه هم به مسائل اقتصادى توجّه دارد و هم به مسائل معنوى. لِلْمُحْسِنِينَ الَّذِينَ يُقِيمُونَ‌ ... يُؤْتُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan