📌 ثبت و ترويج و تكريم غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت سوم 💢 دلايل لزوم عدم تاييد و ترويج روايات ⁉ ممكن است اين سوال مطرح شود که تاریخ‌های یاد شده در ولادت و وفات حضرت معصومه(ع)، اگر هم سندی ندارد و جعل شده است، اما پذیرش آن چه زیانی دارد؟ مگر سایر تاریخ‌ها همه درست و مطابق با واقع است؟ و نکات و عذرهایی از این دست. پاسخ: این توجیه پذیرفته نیست. زیرا ↩️نخستین اشکال این است که این تاریخ‌ها بر پایه نسبتی نادرست شکل گرفته و در استنادات دائما این خلاف تکرار می‌‌گردد و در حالی که نسبت این روزها با سایر روزها از نظر اسناد موجود یکسان است بدون هیچ ضرورتی خلاف آن مطرح شده و می‌شود و پیداست امری که اینک معلوم است واقعیت ندارد، پس از گذشت یکی دو قرن جزء امور کاملا پذیرفته تاریخ می‌شود و گفته می‌شود لابد سخن معتبری بوده که همه پذیرفته‌اند و لابد اسناد اولیه آن از میان رفته است! به ویژه وقتی مرکزی مانند شورای انقلاب فرهنگی کشور که باید مصوبات آن دارای پایه علمی و پذیرفته در نظر نخبگان و متخصصان ذیربط باشد آن را تصویب و به صورت رسمی اعلام کرده است! ↩️دیگر اینکه گشودن و تایید این باب که به انگیزه‌های فرهنگی و معنوی می‌توان بر امری خلاف واقع صحه گذاشت، پیامدهای غیر قابل کنترلی دارد که در طول تاریخ می‌تواند به پدید آمدن انبوهی از مسائل غیر واقعی به نام دین و شرع مقدس بیانجامد. یک علت منع شدید از و ترتیب اثر دادن به استحسان‌های شخصی در امور دینی و شرعی، هر چند در امور جزئی، همین است که گشایش چنین بابی مرز ندارد و ممکن است حتی با انگیزه‌های دینی و تنها بر پایه برداشت‌های ناقص وصله‌های نامحدودی بر پیکره دین چسبانده شود. چنان که دسیسه‌های غرض‌ورزان را نیز در آمیخته ساختن دین و شریعت به امور دیگر نباید نادیده گرفت و «کَم لَه مِن نظیرٍ»! ↩️سوم اینکه عدم نقد چنین اموری ممکن است در نگاه برخی این احتمال را مطرح کند یا قوت بخشد که چه بسا نقل برخی دیگر از مسائل تاریخی به ویژه درباره اولیای عظیم‌الشأن دین(ع) و حتی برخی مسائل شرعی برخاسته از چنین و سهل‌انگاری‌ها و حتی انگیزه‌های غیر علمی بوده و واقعیت بیرونی ندارد و پیداست این شبهه علاوه بر زیانی که به برخی باورهای درست می‌زند، ناخواسته روا داشتن ستم درباره آن همه تلاش و دقت و اهتمامی است که فقهاء و علما و مورخان و محدثان شیعه در طول تاریخ داشته‌اند ↩️چهارم اینکه مبانی و منابع دینی و فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) بسیار غنی‌تر از آن است که در تحکیم و ترویج خود نیازمند صحه گذاشتن بر اموری بی‌پایه باشد و ما مسلمین نیز چنان که اشاره شد، نه تنها چنین وظیفه‌ای نداریم که در گسترش ارزش‌های دینی و مذهبی، امور غیر واقعی را نیز به خدمت بگیریم و بلکه نباید گرد آن برویم. 💢استاد شهید آیت‌الله مطهری، در بحثی که در موضوع چگونگی به کارگیری «وسیله» مطرح کرده، از جمله درباره پرهیز دادن از وسیله نامشروع در تبلیغ دین و دوری از استفاده از ناآگاهی مردم به سود دین سخن گفته و بر این حقیقت پای فشرده است که ، را توجیه نمی‌کند و اسلام نه تنها نیازی به وسیله نادرست و دروغ برای تبلیغ خود ندارد بلکه این امر به زیان آن است. منطق استاد شهید این است: «برای حق باید از حق استفاده کرد. معنی این حرف این است: اگر من بدانم چنان‌چه یک حرف ناحق و نادرست، یک دروغ بگویم یا یک حدیث ضعیف، حدیثی که خودم می‌دانم دروغ است برای شما بخوانم همین امشب همه گنه‌کاران ِ شما توبه می‌کنند و همه شما نماز شب‌خوان می‌شوید، اسلام به من چنین کاری را اجازه نمی‌دهد 💢💢...اسلام نیازی به این ندارد. حق را با آمیختن، حق را از میان می‌برد. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق دیگر نمی‌ایستد، خودش می‌رود. حق تاب اینکه همراه باطل باقی بماند ندارد.» ( مجموعه آثار، ج16، ص96-115.) 📚"تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، سيد ضياء مرتضوي. 💠تاریخ ولادت حضرت ،هیچ سند تاریخی ندارد و زمان اعلام شده فعلی، است و ثبت آن در تقویم، است. 🖌استاد سروش محلاتی 💠در کشوری که سخن مقدم بر سخن است، نباید تعجب زیادی داشت که این قبیل اتفاقات بیفتد 🖌استاد رسول جعفريان، دو تاریخ ولادت و وفات ساختگی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━