و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت اول: ، به هر اندازه اي پاك و پاك كننده است. مگر اينكه بواسطه غلبه نجاست، بو، رنگ يا طعم ان تغيير كند. اب و نداريم. ✅ بهترين پاك‏ كننده پليدى‏هاى ظاهرى است، و چه زيبا سخنى از امام معصوم عليه السلام است كه‏ «ألْماءُ يُطَهِّرُ وَ لا يُطَهَّرُ» آب پاك مى‏كند و پاك‏ كننده ‏اى ندارد. و هنگامى هم كه متنجس شد از آب بودن بيرون است، مثلًا زمانى كه يا يا نجاست را به‏ خود گرفته و مغلوب نجاست گردد، چنان كه در خبر نيز آمده 👈«مادامى كه آب بر نجاست غالب باشد- به ‏طورى كه آن‏را در خود محو و ناچيز كند- هرگز متنجس نمى‏شود، و تنها هنگامى كه نجاست بر آب غلبه كرد اين‏جا است كه متنجس مى‏شود. كه ديگر آب نخواهد بود چون از اطلاق خود خارج شده است.» ↩️مسأله‏ ى 37- آن‏چه آب است هر جا و و به‏ هرگونه كه باشد برحسب نص دو آيه‏ ى قرآنى هم پاك و هم پاك كننده است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً» (سوره فرقان، آيه‏ 48) «لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ» (سوره‏ انفال، آيه‏ 11) «از آسمان آبِ طهور كه ناپاك‏ها و ناپاكيزگى‏ها را با آن پاك كند فرستاديم» و چون تقريباً تمامى آب‏هاى زمين از همان آبِ طهور آسمانى است كه‏ «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ» (سورهى مؤمنون، آيه‏ 18) «و از آسمان آبى فرو فرستاديم و در زمين ساكنش كرديم و اگر بخواهيم آن‏را باز پس مى‏بريم» 👈 كه نه «كُرّ» بودن در پاكى و پاك كردن و متنجس نشدن شرط است، و نه هر شرط ديگر، و تنها آب بودن در پاكى و پاك‏ كنندگى و انفعال‏ ناپذيرى كافى است و ديگر هيچ، زيرا «آب» برحسب اصل آفرينش «طهور»: و است. ↩️مسأله‏ 38- اين سه حالت پاكى و پاك‏ كنندگى و تأثيرناپذيرى كه از حالات ذاتى آب است هرگز زوال‏پذير نيست مگر آن‏كه يا از آب بودن بيرون رود مثل گِلْ آب يا گُلاب، و يا آن‏كه رنگ يا بو و يا طعم نجاست را به‏ خود گيرد كه ديگر آبش ننامند، 👈چنان‏كه در حديث مشهور بين شيعه و سنى از پيامبر بزرگوار آمده است كه‏ «خلق‏ اللَّه الماءَ طَهُوراً لا يُنَجِّسُهُ شَىٌ إلّاما غَيَّرَ لَوْنَهُ أوْ طَعْمَهُ أوْ رِيحَهُ» كه نجس شدن آب در انحصار اين‏گونه تغيير- رنگ، مزه و بو- است و ديگر هيچ‏ . مگر نجاستى كه رنگ يا مزه يا بويش را عوض كند، كه به ‏هرحال آب مطلق نخواهد بود، بلكه آبى خواهد بود با قيد خبيث و پليد كه قابلّيت براى تطهير نداشته و آشاميدنش نيز حرام است، و چنان كه مى‏ بينيم در اين تغييرناپذيرى نه شرط است و نه و نه هيچ شرطى ديگر، و تنها آب بودن است و ديگر هيچ، 🔺تأثيرپذيرى و انفعال آب كم‏تر از نه تنها دليلى از كتاب و سنت ندارد بلكه برخلاف اين دو سند اسلامى نيز هست، اضافه بر اين‏كه از نظر صحّى و بهداشتى هم پذيرفته نيست و مساحت و حجم كُر هم در روايات مربوطه‏اش تضادى حيرت‏انگيز دارد كه از نظر مساحت ميان 3* 3 وجب و 5/ 3* 5/ 3* 5/ 3 و از نظر وزن هم اختلاف دارند، 🔻🔻وانگهى برمبناى انفعال آب قليل با برخورد با نجاست، كلًا تطهير نجاست با محال است زيرا در اين برخورد كه نخست اين آب متنجس مى‏شود چگونه اين نجاست را پاك مى‏كند، و اگر هم نخست آن را پاك مى‏كند پس چگونه در همان حال- يا بدتر پس از آن- متنجس مى‏شود؟!!! و در دفعات بعدي چگونه پاك ميكند؟ ✅اختلاف انداز‏ى «كرّ» هم از نظر وزن و هم از نظر مساحت در روايات، خود نيز گواه براين است كه 👈👈«كرّ» اندازه معينّى ندارد، و تنها به ‏معنى آب زياد است در مقايسه با نجاستى كه با آن تماس گرفته و مخلوط با آن شده است، به ‏عنوان مثال يك سطل آب در مقابل دو يا سه قطره خون يا بول كرّ است، و يك كيلو خون در يك حوض ، كه رنگ و طعم و بويش را عوض نكند آن حوض آب كرّ است و هكذا. 📚منبع : رساله نوين کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━