#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_72
❇️هيچ
#شكست يا
#پيروزي بدون علت و خارج از نظامات خداوند نيست
*💠* وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ 166/ ال عمران
🌱و آنچه روز مقابلهى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند.
🔷هر مصیبتی (مانند مصیبت احد) که پیش میآید علاوه بر این که بدون علت نیست وسیله آزمایشی است برای جدا شدن صفوف مجاهدان راستین از منافقان و یا افراد سست ایمان، لذا در قسمت اول آیه میفرماید: «آنچه در روز احد آن روز که جمعیت مسلمانان با بتپرستان به هم در آویختند بر شما وارد شد به فرمان خدا بود و طبق خواست و اراده او صورت گرفت» (وَ ما أَصابَکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ).
🔹منظور از «اذن الله» (فرمان خدا) همان اراده و مشیت اوست که به صورت قانون علیت در عالم هستی منعکس شده است.
🔹خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از پيروزى و كاميابىها و شكيت و ناكامىها دليلى دارند. علّت شكست شما در احد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد كه در آيه قبل فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» اين آيه مىفرمايد: هر يك از انتخابهاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار ارادهى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مىدهد و هر راهى برگزينيد، به نتيجه آن مىرسيد. «ما أَصابَكُمْ ... فَبِإِذْنِ اللَّهِ»
🔹شكستها و پيروزىها، به ارادهى خداوند محقّق مىشود كه همان سنّتهاى اوست. «فَبِإِذْنِ اللَّهِ»
🔹حوادث تلخ وشيرين، ميدان آزمايش وشناسايى انسانهاست. «لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ»
📚تفاسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔
@quranpuyan