❇️پخش و بدون از اگاهان،نشانه بي تعهدي به سلامت و امنيت جامعه است 💠وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‌ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ  نسا«83» 🌱هنگامى كه خبرى (و شايعه‌اى) از ايمنى يا ترس (پيروزى يا شكست) به آنان (منافقان) برسد، آن را فاش ساخته و پخش مى‌كنند، در حالى كه اگر آن را (پيش از نشر) به پيامبر و اولياى امور خود ارجاع دهند، قطعاً آنان كه اهل درك و فهم و استنباطند، حقيقت آن را در مى‌يابند. 🔹در این آیه به یکی دیگر از اعمال نادرست و یا افراد ضعیف الایمان اشاره کرده، می فرماید: «آنها کسانی هستند که هنگامی که اخباری مربوط به پیروزی و یا شکست مسلمانان به آنان برسد، بدون تحقیق، آن را همه جا پخش می کنند»زیرا بسیار می شود که این اخبار، بی اساس بوده و از طرف دشمنان به منظورهای خاصی جعل شده و اشاعه آن به زیان مسلمانان تمام می گردد. «در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان- که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه های مسائل آگاه خواهند شد» 🔹اسلام صریحا هم با «شایعه سازی» مبارزه کرده و جعل و دروغ و تهمت را ممنوع می شمارد و هم با نشر ، و آیه فوق نمونه ای از آن است. 👈تعلّق خاطر به يك جمع و احساس تعهّد و مسئوليت در قبال سرنوشت آنان، مرز ميان خودخواهي و مردم دوستي است. منافقون از آنجايي كه به خاطر مصلحت زندگي مادّي خود به جامعة اسلامي پيوسته بودند و به ظاهر ادّعاي همفكري مي‌كردند، اهميتي به بازتاب رفتارشان در ميان مجتمع ايماني نمي‌دادند و تعهّد تشكيلاتي در ارتباط با مسئولان و متصدّيان امر را رعايت نمي‌كردند. 🔹اين نقطه ضعف، مختص مردم معاصر پيامبر نيست، در جوامع متكثّر امروزي نيز، به خصوص در جوامع استبداد زده كه امكان انسجام ملت در قالب نهادهاي مدني و احزاب سياسي اكثراً توسط دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي سلب مي‌شود، بي‌تفاوتي نسبت به ديگران و پرداختن به خانه و زندگي شخصي عموميت پيدا مي‌كند و بيشتر مردم حتي به شركت در انتخابات و مشاركت در ادارة امور جامعه رغبتي چندان نشان نمي‌دهند. 📚تفسير نمونه و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan