سوال این است 👇👇 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰 ✅قسمت هفتم در زمان پیغمبر، مصادیقی داشته ایم که زندیق بوده اند؛ یعنی کسی که منکر دین اسلام میشده ولی در جامعه اسلامی زندگی میکرده؛ ابن ابی الحجج که با مسلمانان هم مراوده داشته حتی در زمان امام صادق(ع) به مکه هم میآمده، با وجود اینکه غیر مسلمان را در مکه راه نمیدهند، حتی در مکه به امام صادق(ع) گفته بود، چطور شما دور این سنگها میگردید؛ امام آن مسئله فلسفی را در جواب به وی م¬گوید، (دفع ضرر محتمل). بطور کلی افرادی بودند که با بزرگان شیعه رفت و آمد داشته ( سید رضی، سید مرتضی) حتی آنها را هم دوست داشتند، پس چطور نگفتند آنها را بکشید؟!! بنابراین قدر مسلم و فی الجمله علم اجمالی داریم که عده ای زندیق ایمان نداشتند و نه تنها ایمان نداشتند بلکه عدم ایمانشان را هم ابراز میکردند، اینها در جامعه زندگی میکردند و قدرتی هم بوده که اینها را بگیرند و به عنوان مرتد بکشند، ولی این اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که در زمان پیغمبر هم منافقین بودند، قطعا ایمان نداشتند چه آنکه، خداوند شهادت میدهد که اینها دروغ میگویند؛ پس در زمان پیبغمبر هم این نوع مرتد وجود داشته است. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که ارتداد موجب قتل، یک معنای دیگری داشته است. چه¬آنکه در گذشته تا حدود صد سال پیش محور نظامها و حکومت¬ها دین بود؛ معمولا بر اساس دین اجتماع تشکیل میدادند، بنابراین، آنچه از ابراز مسائل مربوط به دین که منجر به این میشد که حکومت خلل ببیند، با آن مبارزه میکردند و افرادی که اینکار را میکردند، تحت تعقیب قرار میدادند؛ به همین جهت است که، قاعده نفی سبیل در همین محدوده معنا میشود، ( قاعده نفی سبیل در محور تصمیمات دینی است). بنابراین ارتداد هم در این حوزه معنا میشود، یعنی آن ارتدادی که ما با آن مبارزه میکنیم و را میکشیم به این خاطر است که در آن جامعه محوریت با دین بوده و مرتد هم کسی نبوده که صرفا انکار ضروری دین بکند، بلکه همراه با انکار دین علیه دین قیام هم می¬کرده و این با بغاه هم فرق میکند، چه آنکه، بغاه شمشیر میکشیدند و توطئه میکردند و توطئه آنها منجر به تضعیف موقعیت مسلمانها میشد، طبیعی است که در هر جامعهای کسانی که موجب تضعیف شوند، آنها را مجازاتشان را قتل در نظر میگیرند. بنابراین با این قرائن و شواهد، میتوان ادعا کرد که ارتداد در آن زمان و روایات و در آرائ فقها که بطور صریح گفته اند: مجازات مرتد قتل است؛ امر عقلایی بوده و زمینه دینی هم داشته است اما اگر بخواهیم بگوییم که صرفا کسی که منکر شود؛ بله مرتکب گناه شده اما اینکه این شخص را به محض اینکه دینش را عوض کرده حکم به قتل او کنیم؛ این ظاهرا دلیل آنچنان قوی¬ای برایش وجود ندارد.آیات هم می¬تواند به گونه ای نظر ما را در این خصوص تقویت کند. نتیجه این خواهد شد که اولا فقها درست گفته اند و روایات هم درست گفته اند، اما آنچه باعث شد که ما راجع به این مسئله تردید کنیم، خود معنای ارتداد است، ارتداد همراه با تضعیف دین و بخصوص تضعیف جامعه دینی، آن را باید مانعش شد و مجازاتش شدید است و قتل خواهد بود. اما اگر ارتداد اینگونه نبود، نباید روایات ناظر به این نوع باشد، یعنی این نوع تخصصا خارج است.   🖊فرزانه احمدی؛ برگرفته از تقریرات درس (استاد محترم محمد جعفری هرندی) http://yon.ir/Qp534 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛