❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: 🔴 آيا سوره هاي و ،يك سوره حساب ميشوند؟ 🔴 آیا سوره و را در نماز باهم بايد خواند؟ ✴قسمت دوم: ✳ نظر علامه طباطبايي: 🔹🔹دلالت روايات بر مجاز بودن قرائت سوره فيل و قريش است نه 🔹🔹 ✅در تفسير الميزان، علامه طباطبايي،ضمن ارزيابي صحت روايات وارده،دلالت انها را بر وجوب قرائت توام دو سوره و و نيز و نميداند. 🔻🔺🔻"بررسى قول به وحدت سوره ((فيل )) و ((ايلاف )) و سوره ((ضحى )) و ((المنشرح )): و مضمون سوره نوعى ارتباط با سوره دارد، و لذا بعضى از اهل سنت گفته اند سوره ((فيل )) و ((ايلاف )) يك سوره اند، همچنان كه نظير اين سخن را در باره دو سوره ((ضحى )) و ((الم نشرح )) گفته اند، چون بينشان ارتباطى وجود دارد، و اين نظريه را به مشهور در بين شيعه نسبت داده اند، 😳 و ليكن حق مطلب آن است كه دليلى كه بر آن استناد كرده اند، وحدت را نمى رساند. 🔸🔹🔸براى اينكه دليل اهل سنت روايتى است كه مى گويد: قرآنى را كه ابى بن كعب نوشته بوده بين اين دو سوره و آن دو سوره بسم اللّه نوشته نبوده است. 🔸🔹🔸 و روايتى است از عمرو بن ميمون ازدى كه گفته : من نماز مغرب را دنبال عمر بن خطاب خواندم ، او در ركعت اول ، سوره تين را خواند، و در دوم ((الم تر)) و ((لايلاف قريش )) را،بدون اينكه بين آن دو با گفتن بسم اللّه فاصله بيندازد. و بعضى از روايت اولى پاسخ داده اند به اينكه معارض است با روايتى كه گفته : در قرآن ابى بن كعب بين آن دو بسم اللّه بوده ، و از دومى پاسخ داده اند به اينكه بر فرض كه روايت درست باشد احتمال دارد راوى حديث بسم اللّه بين آن دو را از عمر بن خطاب نشنيده باشد، و يا عمر آن را آهسته خوانده باشد. 🔸🔹🔸علاوه بر اين ، روايت مذكور معارض است با روايتى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كه فرمود: خداى تعالى قريش را بخاطر هفت خصلت بر ديگران برترى داد، از آن جمله فرمود: و درباره آنان سوره اى نازل شد كه در آن سوره سخن از احدى به جز قريش نرفته است ، و آن سوره ((لايلاف قريش )) است ، (تا آخر حديث ). ✅از همه اينها گذشته رواياتى كه دلالت بر جدايى اين دو سوره دارد، و اينكه بين آن دو بسم اللّه قرار دارد متواتر است . ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:👇👇 https://b2n.ir/544406 https://eitaa.com/quranpuyan