♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره : معاني برخي لغات مشكل سوره انفطار ،نظرات منتخب مفسرين در ايات مورد اختلاف سوره انفطار 💢 معاني لغات :برگرفته از تفسير احسن الحدیث⬇️ ﺍﻧﻔﻄﺮﺕ: ﻓﻄﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻭ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﺮﺳﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﺻﻞ ﺍﻟﻔﻄﺮ: ﺍﻟﺸﻖ» ﺭﺍﻏﺐ، ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻃﻮﻟﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻮﺍﻛﺐ: ﻛﻮﻛﺐ: ﺳﺘﺎﺭﻩ، ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﻛﻮﺍﻛﺐ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺘﺜﺮﺕ: ﻧﺜﺮ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻥ. ﺍﻧﺘﺜﺎﺭ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪﻥ. ﺭﺍﻏﺐ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻧﺜﺮ ﺍﻟﺸﻲ ﺀ ﻧﺸﺮﻩ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻘﻪ» ﻓﺠﺮﺕ: ﻓﺠﺮ ﻭ ﺗﻔﺠﻴﺮ: ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ، ﺑﻌﻀﻰ ﻗﻴﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺑﻌﺜﺮﺕ: ﺑﻌﺜﺮ: ﺑﺎﺯ ﺷﺪﻥ. ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ. ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺭﻭ ﺷﺪﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺟﻮﻫﺮﻯ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻭ ﻛﺸﻒ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﻪ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺗﺒﻌﺜﺮﺕ ﻧﻔﺴﻰ: ﺟﺎﺷﺖ ﻭ ﺍﻧﻘﻠﺒﺖ». ﻏﺮﻙ: ﻏﺮ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺮﻩ: ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺗﻄﻤﻴﻊ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ. ﺩﺭ ﺍﻗﺮﺏ ﺍﻟﻤﻮﺍﺭﺩ ﺁﻣﺪﻩ: «ﻣﺎ ﻏﺮﻙ ﺑﻔﻠﺎﻥ» ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺟﺮﺋﺖ ﻛﺮﺩﻯ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﻣﺎ ﻏَﺮﱠﱠﻙَ ﺑِﺮَﺑﱢﱢﻚَ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺟﺮﺋﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻯ ﺳﻮﺍﻙ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻫﺮ ﻋﻀﻮ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ). ﻋﺪﻟﻚ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺜﻠﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ، ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﺳﺖ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﻧﻌﻴﻢ: ﻧﻌﻤﺖ ﭘﺮ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ «ﺍﻟﻨﻌﻴﻢ: ﺍﻟﻨﻌﻤﺔ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮﻩ» (ﺭﺍﻏﺐ). ﺟﺤﻴﻢ: ﺁﺗﺶ ﺑﺰﺭﮒ. ﺩﺭ ﺻﺤﺎﺡ ﺍﻟﻠﻐﺔ ﮔﻔﺘﻪ: «ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ ﻛﻞ ﻧﺎﺭ ﻋﻈﻴﻤﻪ ﻓﻲ ﻣﻬﻮﺍﺓ». ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ: ﺻﻠّﻰ: ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﻣﻠﺎﺯﻣﺖ «ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﻨﺎﺭ: ﻟﺰﻣﻬﺎ» «ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ»: ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﻣﻠﺎﺯﻡ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. سئوال:آيا در هنگام قيامت،همه آسمانها مي شكافد؟اين تحولات در بهشت هم اتفاق مي افتد؟ پاسخ:"ـ انفطار آسمان مطرح است كه آسمان پذيراى شكافتن است، انفطار در آيه (73:18) نيز آمده، چنانكه انشقاِ (84:1) و اين آسمان تمامى طبقات هفتگانه و ستارگان را شامل است، ولى شامل بهشت كه "عند سدرة المنتهى" است نيست، زيرا اين عالم تكليف است كه منفطر و منشق مى شود، و آن كه عالم تكليف نيست، و همچنان باقى است. همه چيز و همگان در آن هنگامه از ميان مى روند بجز "من شاءالله" و مكانت و مكان بهشتيان همچنان برقرار است، آرى بهشتى كه از پيش آفريده شده و تا هنگامه رستاخيز كسى هم داخل آن نمى شود چرا خراب گردد!. سئوال:منظور از غرور انسان نسبت به خدا چيست؟ ♻️از جمله غرورهاى جاهلانه انسان به پروردگار كريمش اين است كه به هنگام تقصيرش اگر مورد سرزنش قرار گيرد گويد: خدا كريم است، غافل از اين كه كرمش تنها از روى عدالت و فضيلت است كه نسبت به منحرفان ،خود ضد كرم است، علت اين جهالت مغرورانه آرزوهاى بى بند و بار نفسانى و شيطانى (57:14) و زندگى پست دنيوى (45:35) و (31:33) و افتراى بر خدا (3:24) و جست و خيز ظواهر كفار است (3:196)." نقل از تفسیر فرقان https://goo.gl/WXTzUy ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛