♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول آیات ۱۰-۱ سوره نظر علامه طباطبايي در الميزان در تفسير آيات سوره عبس "عبس و تولي يعني چهره در هم کشيد و روي بگردانيد . ان جاءه الاعمي اين جمله علت عبوس شدن را بيان ميکند ، و لام تعليل در تقدير است و تقدير آن لان جاءه الاعمي است . و ما يدريک لعله يزکي او يذکر فتنفعه الذکري 👈اين آيه حال از فاعل فعل عبس و تولي است ، و کلمه تزکي به معناي در پي پاک شدن از راه عمل صالح است . که بعد از تذکر يعني پندپذيري و بيداري و پذيرفتن عقائد حقه دست ميدهد ، چون نفع ذکري همين است که آدمي را به تزکي دعوت ميکند ، يعني به ايمان و عمل صالح ميخواند . و حاصل معنا اين است که آن شخص چهره در هم کشيد ، و از آن شخص نابينا که نزدش آمده بود روي بگردانيد ، با اينکه او خبر نداشت آيا مرد نابينا مردي صالح بود ، و با اعمال صالح ناشي از ايمان خود را پاکيزه کرده بود يا نه ، شايد کرده بود ، و يا آمده تا با تذکر و اتعاظش به مواعظ رسول خدا )صلي الله عليه وآله وسلّم( بهرهمند شده ، در نتيجه به تطهير خود موفق گردد مراد از من استغني کسي است که خود را توانگر نشان دهد ، و ثروت خود را به رخ مردم بکشد . و لازمه اين عمل اين است که بخواهد از سايرين سر و گردني بلندتر باشد ، و رياست و عظمتي در چشم مردم داشته باشد ،و از پيروي حق عارش بيايد ، همچنان که در جاي ديگر فرمود : ان الانسان ليطغي ان راه استغني و کلمه تصدي به معناي متعرض شدن و روي آوردن به چيزي و اهتمام در امر آن است . در اين آيه و شش آيه بعدش اشاره مفصلي است به اينکه 👈👈ملاک در آن عبوس شدن و پشت کردن چه بوده ، که به خاطر آن مستوجب عتاب شده ، حاصل آن اين است که : تو خيلي به وضع مستکبران و اعراض کنندگان از پيروي حق ميپردازي ، و زياد به وضع آنها اعتناء ميکني ، در حالي که اگر او نخواهد خود را پاک کند بر تو تکليفي نيست ، و بر عکس از وضع آن کس که خود را پاک کرده و از خدا ميترسد بي اعتنايي ميکني فمن شاء ذکره - اين قسمت ، جمله اي معترضه است ، و ضمير به قرآن و يا آنچه که قرآن تذکر ميدهد بر ميگردد ، و معنايش اين است که : هر کس خواست ميتواند بياد قرآن و يا معارفي که قرآن تذکر ميدهد بوده باشد ، و قرآن اين را تذکر ميدهد که مردم بدانچه فطرت به سوي آن هدايت ميکند منتقل شوند ، و آن ، عقائد و اعمال حقهاي است که در لوح فطرت محفوظ است . و در اينکه تعبير فرمود به فمن شاء ذکره اشاره است به اينکه 👈👈در دعوت قرآن به تذکر ، هيچ اکراه و اجباري نيست ، و داعي اسلام که اين دعوت را ميکند براي اين نيست که نفعي عايد خودش شود ، تنها و تنها نفع آن عايد خود متذکر ميشود ، حال اختيار با خود او است http://yon.ir/Qpt3924 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛