♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 💫تفسير و تدبر سوره : منظور از قسم هاي ابتداي سوره فجر و شفع و وتر چيست؟ درس سوره فجر چيست؟ سورة الفجر 👈فراز اول ایات(۱_۱۴) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم به نام خداوند بخشنده ی مهربان وَالْفَجْرِ ﴿١﴾ سوگند به سپیده دم وَلَیَالٍ عَشْرٍ ﴿٢﴾سوگند به شبهای دهگانه(دهه اول ذی الحجه، دهه اخر ماه رمضان ، دهه اول محرم) وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿٣﴾سوگند به زوج وفرد(مخلوقات وخدا، نماز شفع ووتر در نماز شب، حضرت علی ع وحضر ت فاطمه س وپیامبرص و....) وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ﴿٤﴾سوگند به شب زمانی که سپری می شود هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ ﴿٥﴾ ایا در این هست (جای) قسمی دیگر برای صاحبان خرد (باوجود این قسمها جای شکی برای خردمندان در پذیرفتن مطلب بیان شده نمی ماند ) أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ﴿٦﴾ایا ندیدی چگونه انجام داد پروردگارت با قوم عاد إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾قوم عادی که صاحب ساختمانهای محکم بودند (ارم نام دیگر قوم عاد) الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلادِ ﴿٨﴾که افریده نشده مانند ان در (بین) ان شهرها وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿٩﴾وقوم ثمود که می بریدند سنگهای بزرگ را در وادی(شهری بین مدینه وشام) وَفِرْعَوْنَ ذِی الأوْتَادِ ﴿١٠﴾وفرعون صاحب میخها(برای عذاب از میخکوب کردن استفاده می کردند ،دارای قدرت، دارای اهرام ثلاثه مصر) الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ ﴿١١﴾ کسانی که طغیان می کردند در آن شهرها(سرزمینهای تحت قلمروشان) فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾پس کسترش می دادند در ان فساد را فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾پس فروریخت بر ایشان پروردگارت تازیانه عذاب را إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾همانا پروردگار تو هر آینه در کمبنگاه هست 🔹درب فراز اول: در کمین بودن خدا بر انسانهای طغیان گر و مستحق بودن انها برای عذاب امری قابل پذیرش برای خردمندان است 👈فراز دوم ایات(۱۵_۲۰) فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ ﴿١٥﴾ پس اما انسان زمانیکه مورد آزمایش قرار دهد اورا پروردگارش پس اکرام کند اورا و نعنت دهد اورا پس می گوید پروردگارم مرا گرامی داشته وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ واما زمانیکه مورد آزمایش قرار دهد اورا پس تنگ گیرد بر او روزیش را پس می گوید پروردگارم خوار داشته مرا کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ ﴿١٧﴾چنین نیست بلکه گرامی نمی دارید یتیم را وَلا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿١٨﴾وترغیب نمی کنید بر اطعام کردن فقیر وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلا لَمًّا ﴿١٩﴾ومیخورید مال ارث مانده را یک نوع خوردنی یکجا وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ودوست می دارید مال را یک نوع دوست داشتنی بسیار زیاد 🔹درب فراز دوم: مال وثروت حقیقت ارزشمندی وفقر حقیقت خواری نیست بلکه وسیله آزمایش است ویتیم نوازی .علاوه بر خود ترغیب فقیر نوازی در جامعه وعدم حب شدید و وابستگی به مال دنیا زمینه ساز عدم طغیان وخواری هست ادامه در پست بعدی 👇👇 http://yon.ir/Qp8428