تحقیق_موضوعی در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟ بخش چهارم در خصوص ايات محكم ومتشابه ديدگاه متفاوت مرحوم حجت الاسلام سيد مرتضي جزايري را ارسال مي كنم: " متن موجود و در دسترس قرآن را به چهار بخشِ قصص، احکام، احوال شخصيه (حوادث روزگار نزول ) و درنهايت حقايق يا ( ام الکتاب ) منقسم مي‌دانست و سه بخش اول را متشابه ( و آن‌هم به معني همانند بَردار ) مي‌دانست و درحقيقت، تنها بخش چهارم يا محکماتِ اين کتاب را، «قرآن» به اصطلاحِ خودِ اين کتاب مي‌شناخت و اطلاق «قرآن» به «ما بين الدّفَّتين» را اصطلاحِ رايج ميان مسلمانان بر مي‌شمرد و لفظ «قرآن» در متن وحياني را به معنايي اخصّ از اصطلاح متشرعه. براين باور بودکه متشابهات اين کتابِ مقدس، بيان مصاديق تمثيلي ( قصص ) و جزئيّات رفتاري ( احکام ) و راه‌کارهاي اجتماعي ( احوال شخصيّه ) است که به فرض تغييرِ شرايط زماني و مکاني و همچنين فرهنگي محيط نزول، تغيير پذيرند و بي‌گمان، به‌گونه‌هاي بی‌شمارِ ديگری ( و البتّه بسته موقعيّت‌ها ) نيز مي‌توانستند مورد بيان قرار گيرند و از اين جهت، آن‌ها را متشابه مي‌دانست. بنابراين، هشدار مي‌داد که هنگام استناد و برداشت از آن‌بخش‌ها، ضروري‌ است بيش از هر چيز، جانب صيانت از مفا‌هيم امّ‌الکتاب ملحوظ شود و ناخواسته، اصول قرباني فروع نشوند و مفاهيم متشابه با عنايت به ريشه‌هاي محکم آن، دريافت و متشابهاتِ آن با توجّه به محکمات، معني و تفسير و برداشت گردند و هنگام توضيح و ترجمة و نيز تفسيرِ آن، جاهلانه در مورد آن‌ها حکم نشود که تالي فاسدهاي ‌بی‌شماري را سبب خواهد گرديد و جامعة ديني را در برابر دعاوي گزاف و غير قابل دفاعي قرار خواهد داد و پافشاري بر صحّت آن‌ها به دين‌گريزي منجر خواهدآمد. باري، او متشابه را همانند بردار معني مي‌کرد و اين بخش عمدة قرآن از نظر حجم را سايه‌هايي مي‌دانست که اين سو و آن سو شدنِ آن‌ها، چيزي از قدر اين کتاب نمي‌کاهد. همچنين نشان مي‌داد که خاستگاه تمثيلي بخش قصص و کاربرد تعليمي قسمت احکام و همچنين وضوح گويش‌هاي مربوط به وقايع روزمرّة تاريخ نزول ايجاب مي‌کند که دريافت اين بخش‌ها به هيچ وجه دشوار نباشد و نيست. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp1595 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛