♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسیر و تدبر در سوره 🔸فراز اول بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ 🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است 🔸فراز دوم أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ {6}مگر ندانستهاى كه پروردگارت با عاد چه كرد إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ {7}با عمارات ستون دار ارم الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ {8}كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ {9}و با ثمود همانان كه در دره تخته سنگها را مى بريدند وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ {10}و با فرعون صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند] الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ {11}همانان كه در شهرها سر به طغيان برداشتند فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ {12}و در آنها بسيار كردند (گسترش دادند) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ {13}[تا آنكه] پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ {14}زيرا پروردگار تو سخت در كمين است 🍃🌸عصاره فراز آیات 6-14: باتوجه به سابقه عذاب کاخ نشینان طغیانگر و فسادگستر ،خدا همواره در کمین اینگونه افراد است ✅نکات: -در سوره غاشیه برای نخستین بار ،لفظ عذاب بکاررفت برای کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکنند(فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته که به عذاب شدیدی دچار شدند،اشاره شده است. -در اين سوره براي نخستين بار از قوم عاد و فرعون اسم آورده شده است.پيش از اين، تنها در سوره شمس به قوم ثمود(كه طغيان كردند و از مسير تزكيه و فلاح خارج شدند)و سرنوشت انها اشاره شده بود:كذبت ثمود بطغويها -🔻در هرسه قومی که مثال اورده شده است،به قصرها و بناهای عظیم و خاص آنها که نمادی از و طغیان و روحیه سران زر و زور است،اشاره شده است. لذا مصداق ایات فراتر از انسانهای معمولی است بلکه خطاب به قدرتها و _زور است. 🔸فراز سوم فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ {15} اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى دهد مىگويد پروردگارم مرا گرامى داشته است وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ {16} و اما چون وى را مى آزمايد و روزى اش را بر او تنگ مى گرداند مى گويد پروردگارم مرا خوار كرده است 🍃🌸عصاره فراز آیات 15-16:پندار اشتباه انسان نسبت به گشایش یا تنگی نعمات خدا ✅نکات: ارتباط این ایه با فراز قبل ،نشان دهنده این پندار غلط حاکم بر نوع انسانها و نیز سران زر و زور است که نعمتها و امکانات و تجهیزات مادی را نشانه ای از اکرام و تفضل خداوند به خود و محبوبیت در نزد خدا و باعث تفاخر و سروری نسبت به دیگران و ضعفا میدانند.😔 و بالعکس نیز تنگی روزی و عدم تمکن مالی را نشانه خواری و بی توجهی خدا نسبت به انها میدانند. حال آنكه هر دو حالت مذكور يعني دارايي و نداري، از جانب خداوند است. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8428 ادامه در پست بعدی 👇