⭕ وسيله حق براى هدف
#حق
استفاده از
#دروغ برای هدف حق، ممنوع
🔻براى هدف حق بايد از وسیله حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مىدانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مىكنند و همه شما نماز شب خوان مىشويد، [در عين حال] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمىدهد. 🔻آيا اسلام اجازه مىدهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مىشنود كه نمىداند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مىدهد؟ ابداً. 🔻اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مىبرد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ايستد، خودش مىرود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد.
🔻گفتند: يكى از علماى بزرگ يكى از شهرستانها پاى منبرى نشسته بود. يك آقايى كه شال سيّدى به سر داشت، روضه هاى دروغ مىخواند. آن آقا كه از مجتهدين خيلى بزرگ بوده، از پاى منبر گفت: آقا اينها چيست دارى مىگويى؟ يك وقت او از بالاى منبر فرياد زد: تو برو دنبال فقه و اصولت، اختيار جدّ خودم را دارم، هرچه دلم بخواهد مىگويم. «اختيار جدّم را دارم» يعنى چه؟!
🔻يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همانطور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مىكنيم بايد مقدس باشد.🔻 ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى دينى كنيم، 🔻چون دروغ گفتن بى دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى دينى كردن است. 🔻دين اجازه نمىدهد و لو به نفع خودش ما بى دينى كنيم. «ادْعُ إِلى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ». ببينيد سيره تبليغى پيغمبر اكرم- كه از مهمترين سيره هاى ايشان است- چگونه بوده! پيغمبر، اسلام را چگونه تبليغ كرد، چگونه ارشاد و هدايت كرد؟
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج16 ؛ ص111-110- با تلخیص
@quranpuyan