♻️♻️♻️
#قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تدبر در فراز ايات ۳۳-۲۷ سوره
#نازعات
أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا {۲۷}آيا آفرينش شما دشوارتر استيا آسمانى كه [او] آن را برپا كرده است {۲۷}
رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا {۲۸}سقفش را برافراشت و آن را [به اندازه معين] درست كرد {۲۸}
وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا {۲۹}و شبش را تيره و روزش را آشكار گردانيد {۲۹}
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا {۳۰}و پس از آن زمين را با غلتانيدن گسترد {۳۰}
أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءهَا وَمَرْعَاهَا {۳۱}آبش و چراگاهش را از آن بيرون آورد {۳۱}
وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا {۳۲}و كوهها را لنگر آن گردانيد {۳۲}
مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ {۳۳}[تا وسيله] استفاده براى شما و دامهايتان باشد {۳۳}
عصاره فراز آيات ۳۳-۲۷ : خداوند خالق اسمانها و زمین و..(که خلق انها دشوارتر از خلق شماست) قادر به بعث مجدد شماست.
نكات:
-جمله "متاعا لکم و لانعامکم"تنها در سوره عبس و نازعات ذکر شده.در سوره عبس نیز پس از توجه دادن انسان به طعام و رویش گیاهان و باغها ،بیان شده بود.
-این فراز نیز در ارتباط با فراز یک بوده و با توجه دادن انسانها به مظاهر قدرت خدا در خلقت،حشر و بعث مجدد انسانها در قیامت را ممکن میداند
✅ تدبر در فراز آيات ۴۰-۳۴ سوره
#نازعات
فَإِذَا جَاءتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى {۳۴}پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد {۳۴}
يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَى {۳۵}[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد {۳۵}
وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى {۳۶}و جهنم براى هر كه بيند آشكار گردد {۳۶}
فَأَمَّا مَن طَغَى {۳۷}اما هر كه طغيان كرد {۳۷}
وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {۳۸}و زندگى پست دنيا را برگزيد {۳۸}
فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى {۳۹}پس جايگاه او همان آتش است {۳۹}
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {۴۰}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {۴۰}
فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى {۴۱}پس جايگاه او همان بهشت است {۴۱}
عصاره فراز آيات ۴۰-۳۴ : سرنوشت اخروی افراد طغیانگر و دنیاپرست،آتش است
نكات:
-در سوره عبس نیز فَإِذَا جَاءتِ الصَّاخَّةُ آمده که این نحو بیان فقط در همین دو سوره است.
-در سوره فجر هم عبارات مشابه آیات ۳۵ و۳۶ سوره نازعات داشتیم که" وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ
-عبارت يَوْمَئِذٍ(يَوْمَ )يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ تنها در سوره فجر و نازعات آمده است.اما مفهوم ارایه اعمال و اگاه شدن انسان به رفتارهایی که در دنیا انجام داده در سوره های مختلف با عبارات مختلف بیان شده است:
لیروا اعمالهم (زلزال) عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ(انفطار)يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ (قیامت)
-ارتباط این فراز با فراز اول و دوم ،موید این نکته است که انکار معاد و طغیان، ریشه در ترجیح دنیا بر آخرت و دنیاپرستی دارد.
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qpt348