📌 جریانات دینی و مسائل زنان
🔗 یادداشت(۵)
💫 (ادامه)
جریان تمدنی(انقلاب اسلامی)
🔐 تکاملگرایی مجموعهای از مسئولیتها را متوجه جامعه زنان مینماید. از اینرو این جریان برخلاف جریان سنتی،
نگاهی صرفا فردی به موضوعات زنان ندارد بلکه معتقد به تکامل احکام فقهی در ابعاد فردی، اجتماعی و تمدنی میباشد. از این رو بانوان در افق اندیشهای رویکرد تمدنگرا بر خلاف رویکرد تجددگرایان که حضور و فعالیت زن را صرفا در عرصه جامعه مطرح میسازند،
قائل به حضور «تکلیف مدارانه زن» در عرصه های «خانوادگی» و «اجتماعی» بلکه در عرصه «بین المللی» نیز میباشد. این حضور نه حضوری از سر آزادیهای فردی بلکه از منظر «تکلیف و وظیفه دینی» حجیت مییابد و از طریق «تصمیمسازی»، «تصمیمگیری» و «اجرا» به نقشآفرینی میپردازند.
🔸 تکاملگرایی از زنان میخواهد تا نسبت به مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی و بینالمللی بیاعتنا نباشد، و با الویتبندی به سمت آن گام بردارد . بنابراین تا زمانی که زن نتواند سامان لازم را به خانواده بدهد حضور موفقی در جامعه و بالتبع حضور او در مقیاس جهانی نیز ممکن نمیباشد. لذا
در صورت تزاحم انواع فعالیتها مصالح اساسی(خانواده) مقدم خواهد بود. درصورت چنین اولویتبندی میتوان گفت هیچگونه تعارض نقشی برای زن ایجاد نمیگردد.
برایناساس تمدنگرایان در موضوع حضور اجتماعی زنان معتقد به تئوری «تکامل جامعه» میباشد. برمبنای این فرضیه؛ افق حساسیت و اندیشهورزی جامعه زنان میبایست از سطح خُرد و مسائل پیشپاافتاده به سطح
حساسیت نسبت به وضعیت اسلام و جبهه استکبار و داشتن اهداف و آرمانهای کلان صعود نماید.
⁉️ با بررسی رویکردهای دینی در موضوع زنان، حال باید دید نهادهای سیاستگذار و قانونگذار، ساختارها و نهادهای متولی حوزه زنان، مراکز مطالعاتی و پژوهشی با ردیف بودجه کلان در مسائل زنان و کنشگران این حوزه با کدامیک از این رویکردها در موضوعات زنان به فعالیت میپردازند؟!
✍️ زهرا عباسپور ؛ کارشناسیارشد تاریخ تشیع، پژوهشگر عرصه زن و خانواده، مادر ۴ فرزند
#یادداشت
#بانو_نوشت
#بانوان_فعال_جبهه_فرهنگی_انقلاب
@rabteasheghi⏪