🔖 خلاصه‌ای از دیدار اعضای شورای کارگروه با سرکار خانم دکتر میرخانی (بخش دوم) 📖✨ در فهم منطق وحی و قرآن پیرامون زنان باید جدی کار شود. ممهز در قرآن شوید. ⚠️ این خلاء جدی ما در حوزه و دانشگاه است. 🔆 قرآن بن‌بست ندارد؛ مثلا هویتی که در علم روانشناسی پیچیده و مبهم است در اسلام صراحت دارد؛ مثلث ( وراثت، تربیت و فرهنگ) و هویت در مرکز این مثلث است . 🔅توجه کنید؛ مادر و زن در هر ۳ این‌ها عنصر ریشه‌ای هستند. 💡 زنان ما باید رویه قرآن درباره زنان را بفهمند. قرآن ابتدا رویه غلط قبل را ابطال می‌کند و سپس رویه جدید را ابداع می‌کند. باید اینطور با قرآن استدلال کرد. نه به عنوان دفاع از جنسیت که این‌ها اشتباه است! 🔆 اصول و قواعد قرآنی باید احصاء شده و پایه‌های احکام را شکل دهند. اصل تسهیل، قاعده احترام، اصل عدالت و... 💬 آیت‌الله جوادی‌آملی می‌فرمایند: عدالت اختصاص به حاکم و قاضی ندارد! مرد هم باید در خانواده واجد این ویژگی باشد. ⁉️ آیا قوامیت مرد در خانواده یک صفت ذاتی برای او براساس جنسیت است یا براساس مهارت و عدالت و پذیرش مسئولیت؟ قوامیت با قیمومیت متفاوت است...این‌ها باید در فقه حل شود. 🔗 باید به مسائل زنان نگاه سیستمی داشت. 💭 اندیشه کلامی (اعتقادات) فقیه در اندیشه فقهی او تاثیر دارد. بین اینکه شما زن را یک موجود ناقص ببینید یا اینکه به تعبیر قرآن شأنی برای او قائل باشید که حتی بتواند در بدترین شرایط گل بکارد. ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراة فرعون... 🌟 زن در قرآن چنان جایگاهی دارد که می‌تواند الگو باشد برای هر زن و مردی. ۱۲ زن در قرآن به ۱۲ ویژگی ستوده شده‌اند. قبل از هر چیز باید در تربیت به این‌ها بپردازیم... @rabteasheghi