🔹
الحاد جدید(9)
🔸(جریان شناسی آتئیسم نو)
🔻چطوری شد که اینطوری شد؟!
تو متن قبلی درباره بابای الحاد جدید صحبت کردیم. گفتیم اسم باباش طبیعت گراییه. اینم گفتیم که طبیعت گرایی به شکل خیلی مارموزانهای 🦎تو ذهن بعضی از دانشمندا نفوذ میکنه و ممکنه اونها رو به سمت الحاد بکشونه. حالا بیاید ببینیم این فرایند چطور اتفاق می افته.
❇️نکته اول اینه که طبیعت گرایی خودش دو مدله. یکیش طبیعت گرایی فلسفی (بیاید از این به بعد به اختصار بهش بگیم طف) و اون یکی هم طبیعت گرایی روشی (از این به بعد: طرش)
🔻طف میگه هیچ چیز غیر از همین عالم طبیعت وجود نداره. ماوراء طبیعت و روح و ملائکه و حتی خدا رو بزار کنار. خب واضحه که اگه کسی دانشمند فیزیک یا شیمی یا هر رشته دیگهای باشه لزوماً طرفدار طف نیست. خیلی از دانشمندها خداباور هم هستند. پس طف به این راحتی نمی تونه دانشمندا یا دانشجوها یا دوستداران علم رو سمت خودش بکشونه. اینجاست که طف پشت سر طرش قایم میشه!
❇️ طرش با سیاست تره. میگه من حرفم این نیست که ماوراء طبیعت وجود نداره. من اصلاً قضاوتی نمی کنم درباره اینکه روح و خدا و اینا وجود دارند یا ندارند. اما میگم وقتی داری تو علوم تجربی تحقیق میکنی ذهنت رو از این مفاهیم خالی کن، سعی نکن پدیدههای طبیعی رو با علتهای غیر مادی توضیح بدی. مثلاً اگه میخوای یه مقاله علمی بنویسی درباره عواملی که باعث بهبودی بیماری میشه، از نقش دارو و تغذیه و ورزش و شادی حرف بزن، اما حرف از خواست خدا و شفا و دعا و اینا نزن. طرش با زیرکی میگه من غلط بکنم بگم اینا وجود ندارند، اما تو به عنوان یک محقق و دانشمند اگه میخوای حرف علمی بزنی، وظیفهات اینه که درباره علتهای مادی تحقیق کنی و حرف بزنی. 😐 متاسفانه طرش بین دانشمندا و تو فضاهای علمی کاملاً جا افتاده. و چون طرش با ایمان به خدا قابل جمعه، دانشمندای مؤمن در مقابل اون جبهه گیری نمی کنند، بلکه تو فضای علمی اون رو کاملاً می پذیرند.
🔻این طوری میشه که فضای علمی یه فضای مادی زده افراطی میشه. تو این فضا ناخودآگاه یاد میگیرند که همه چیز رو با قوانین مکانیکی و مادی توضیح بدن. اونوقت حتی وقتی به چیزهایی مثل معجزه و کرامت و تجربه های نزدیک به مرگ و خوابهای صادق میرسند باز هم با هزار ضرب و زور میخوان مادی توضیحش بدن.
اینطوری میشه که متاسفانه آکادمیهای علمی، ورودی های خداباور میگیرند اما خروجی های بی خدا تحویل میدن!
اینطوری میشه که اگه یه نظریهای بخواد بر اساس شواهد تجربی نشون بده که ماوراء طبیعتی در کاره (مثل نظریه intelligent design یا همون طراحی هوشمند) میگن این نظریه «علمی» نیست!
اینطوری میشه که حتی یه فیلسوف خداناباور مثل برادلی مونتون صداش در میاد که بابا این چه معیاریه شما برای علمی بودن نظریه در نظر گرفتین؟ مگه علم دنبال کشف حقیقت نیست؟ خب اگه شواهد تجربی به نفع وجود یک حقیقت ماوراء طبیعی باشه چرا علم باید اون رو نادیده بگیره؟!
و اینطوری میشه که اینطوری میشه ... .
🖊 دکتر حامد ساجدی
#الحاد_جدید
#نقد_آتئیسم
#سطح_عمومی
#متن
🎙رادیو سایهبان
@radiosayeban