#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #منشور_جاوید
#آیت_الله_جعفر_سبحانی #سبحانی #آیت_الله_سبحانی
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی)
📌دیدگاهها در باره کتاب
پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت بهسمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانستهاند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانستهاند.[۲۳]
درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه بهکاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درونقرآنی در این تفسیر را دارای آسیبهایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانستهاند.[۲۴] همچنین گفتهاند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سورهها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه بهلحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵]
انتشار و ترجمه
منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷]
بخشهایی از این کتاب هم بهصورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشههای جاوید که پاسخ به پرسشهای عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشههای جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹]
برخی گفتهاند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید بهزبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲]
======================
21. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱.
22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷.
23. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰.
24. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴.
25. حجتی، «گفتوگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲.
26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور.
27.خویشوند، «روششناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش.
28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱.
29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱.
30. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲.
32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom