#فاطمیه
#روضه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
▪️ایام هم متعلّق به وجود مبارك صدیقه كبراست. می دانید وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) در دفن آن حضرت چه چیزی گفت؟ خیلی جانسوز بود. هر دو گفته در نهج البلاغه هست؛ یك گفتار ویژه ای در دفن رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد در آنجا به پیغمبر می گوید التماس دعا! «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ»؛ تو الآن به ملاقات پروردگار می روی، علی را فراموش نكن! در هنگام دفن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كرد: «اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِك»؛ علی را فراموش نكن! وقتی به لقای پروردگار رفتی به یاد ما باش![3] در هنگام دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»،[4] اینكه فرمود: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ»؛ یك تعبیر نورانی امام سجاد دارد. همان طور كه قرآن «القُرآن یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً»؛[5] احادیث هم همین طور است، احادیث هم «یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».[6] حضرت اَبدان ما را، یك؛ قبور ما را، دو؛ معرفی كرد. فرمود: این ابدان «رَهَائِنِ الْقُبُور»[7] هستند؛ این تعبیر حضرت امام سجاد است كه از ماها تعبیر می كند كه انسان ها «رهائن القبور» هستند، یعنی چه؟ یعنی بدهكارند، رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) فرمودند «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم»؛[8] فرمود آقایان! شما بدهكارید، بدهكار باید گرو بدهد. گرو بدهكار اینجا مال و خانه و فرش و اینها نیست، خود ما را گرو می گیرند، بیایید با استغفار فكّ رهن كنید. هر وقت بنالیم و استغفار كنیم مخصوصاً شب های جمعه، آزاد می شویم، وقتی كه آزاد شدیم دیگر به دام این و آن نمی افتیم، به دام این و آن نیفتادن، نشانه آزادی است؛ «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم». این بیانات نورانی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود که در هنگام دفن صدیقه كبرا (صلوات الله و سلام الله علیها) گفتند. امیدواریم به بركات این ذوات قدسی به فرد فرد شما و علاقهمندان قرآن و عترت آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت است مرحمت بفرماید!
[1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت10.
[2] . سوره بقره، آیه265.
[3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه235.
[4] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه202.
[5]. کامل بهایی(طبری)، ص390.
[6]. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج26، ص67؛ «أن کلامهم علیهم السلام جمیعا بمنزلة کلام واحد، یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً».
[7] . صحیفة سجادیة، دعای سوم.
[8] . فضائل الأشهر الثلاثة، ص78.
@rahighemakhtoom