برشی از کتاب گرانسنگ
#تفسیر_تسنیم_جلد_اول(125)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم
⏪ ز: (نحن نقصّ عليك نَبَأهم بالحقّ إنّهم فِتيةٌ آمنوا بربّهم وزدناهم هدي) [سورهي كهف، آيهي 13.]؛ اصحاب كهف رادمردان و جوانمرداني بودند كه به خدا گرويدند و خداوند بر هدايتشان افزود. هدايتي كه پس از هدايت آغازين افزوده مي شود، تبيين احكام نيست، بلكه آسان كردن سلوك و رهپويي به سوي خداست كه همان هدايت تكويني است.
⏪ ح: (وهُدوا إلي الطيّب من القول وهُدوا إلي صراط الحميد)[ سورهي حج، آيهي 24.]. هدايت بهشتيان به سخن نيك و پاكيزه نيز هدايتي تكويني است وگرنه خداي سبحان در هدايت تشريعي به همه فرمان نيكو سخن گفتن و پرهيز از سخنان گزنده داده است.
⏪ ط: (إنك لاتَهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء)[ سورهي قصص، آيهي 56.]. از اين آيهي كريمه امتياز هدايت تكويني از تشريعي به خوبي استفاده مي شود. همين مضمون در آيه ديگر به اين صورت آمده است: (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
📁 هدايتي كه شامل گروهي خاص (من يشاء) مي شود، هدايت تكويني است و گرنه هدايت تشريعي براي همهي انسانهاست. كار پيامبر تبليغ احكام دين به همهي انسانهاست: (وما علي الرسول إلاّ البلاغ) [سورهي مائده، آيهي 99.]و تنها گروه خاص بر اثر پذيرش هدايت تشريعي دلهايشان نوراني و به صراط مستقيم هدايت مي شوند.
📁 گروههاي فراواني نيز از پذيرش هدايت تشريعي سر باز مي زنند؛ همان گونه كه در غدير خُم، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر اساس (يا أيها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك) [سورهي مائده، آيهي 67.]خلافت و ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام) را به مردم ابلاغ كرد، ولي جز گروهي اندك همه از آن روي گردان شدند.
📝 تذكّر: همان گونه كه خداي سبحان در پاسخ عبد مستعين: (إيّاك نستعين)، راه برخورداري از استعانت را بيان كرده است: (استعينوا بالصبر والصلاة) [سورهي بقره، آيات 45و153.]، در پاسخ عبد سالكي كه طالب هدايت تكويني است: (اهدنا الصّراط المستقيم) نيز راههاي وصول و دستيابي به هدايت تكويني را بيان كرده است كه همان بهره بردن از هدايت تشريعي و گرويدن به آن و سپس اطاعت، عبادت، انابه و مانند آن است:
(ومن يؤمن بالله يهد قلبه) [سورهي تغابن، آيهي 11.]، (وإن تُطيعوه تهتدوا) [سورهي نور، آيهي 54.]، (يهدي إليه من أناب) [سورهي رعد، آيهي 27.]، (يهدي إليه من يُنيب) [سورهي شوري، آيهي 13.]، (نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سورهي شوري، آيهي 52.].
🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
🍀🍀🍀