.
📌حـیـات مـعـقـول
مشاهدۀ عینى نتایج غوطهور شدن در «زندگى طبیعى محض»، چیز دیگرى جز گرفتن چیزهایى از طبیعت و بازگرداندن به آن را نشان نمیدهد؛ به این معنا که: آدمى با محدود شدن در زندگى طبیعى محض که از کانال یک نر و یک ماده عبور کرده، چشم به دنیا گشوده است، حاصلى جز پیچیدن و باز شدن در گردبادهاى قوانین طبیعت نیست.
نتیجۀ دردناکتر و بلکه مهلکتر از نتیجۀ مذکور، این است: محصولى که زندگى طبیعى محض براى انسانها به ارمغان آورده، تکاپو و تنازع در راه بقاء بوده که تا امروز اجازه نداده است اکثریت چشمگیر مردم جوامع، از تاریخ طبیعى حیوانات به تاریخ انسانىِ انسانها گام بگذارند.
این، یک جریان تصادفى و سطحى نیست که ما هیچ صفحهای از صفحات تاریخ بشرى را نمیبینیم، جز اینکه در میان همۀ سطرهاى صفحات آن، یک سطر با مایع خون نوشته شده است. حتى سطرهایى هم که زندگى بدون تضاد و تزاحم را نوشته، بیشتر کلماتش با مفاهیم «جبرى» یا «چه باید کرد؟» پر شده است.
«حیات معقول» از اندیشههاى متأخر استاد محمدتقى جعفرى محسوب میشود که نخستینبار در جلد دوم تفسیر نهجالبلاغه مطرح شده است و در تفسیر مثنوى حضور ندارد. بنابراین، فکروارهاى است که در دهۀ پنجم حیات ایشان صورت پذیرفته است.
روشن است که این موضوع در ملاحظۀ مجموعى افکار یک متفکر میتواند اهمیتى خاص و معنادار داشته باشد. البته این اثر، دربردارندۀ تمام دیدگاههاى مؤلف دربارۀ این موضوع نیست، بلکه یکى از آنها ولى جامعترین و مفصلترین آنهاست.
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom