کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 32 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 107. ورع: «العاقل من تورّع عن الذنوب و تنزّه من العيوب»[ شرح غررالحكم، ج2، ص36.]؛ عاقل كسي است كه از گناهان بپرهيزد و از عيبها(ي اخلاقي) منزّه باشد. ☑ 108. كياست و زيركي: «الكيّس أصله عقله»[ همان، ص37.]؛ اصل و ريشه زيركي، عقل است. ☑ 109. عمل نيكو و بجا: «العاقل من أحسن صنائعه و وضع سعيه في مواضعه»[ همان، ص51.]؛ عاقل كسي است كه كارهايش را نيكو كند و تلاشهايش را بجا انجام دهد. «العاقل من وضع الأشياء مواضعها و الجاهل ضدّ ذلك»[ همان، ص79.]؛ عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد و جاهل، ضد آن است. قيل له عليه السلام: صف لنا العاقل فقال عليه السلام: «هو الّذي يضع الشي ء مواضعه» فقيل: فصف لنا الجاهل فَقال عليه السلام: «قد فعلتُ»[ نهج البلاغه، حكمت 235.]؛ به علي(عليه‌السلام) گفته شد: عاقل را براي ما تعريف كن. فرمود: عاقل كسي است كه هر چيزي را در جاي خودش بگذارد. گفتند: اكنون جاهل را معرفي كن. فرمود: معرفي كردم. ⏪ تذكّر: معرفت يك شي ء، گاهي با شناخت اجزاي حَدّي آن است و زماني با معرفت آثار و عوارض آن. اين‌گونه از شناخت‌هاي مستقيم، در برهان يا خطابه كارايي دارد و سودمند است و گاهي از راه شناخت مقابل آن است كه در اين باره گفته مي‌شود: «تُعْرَفُ الأشياء بأضدادها»؛ يعني بعد از معرفت يكي از دو ضد از راه حدّ يا رسم، مي‌توان ضدّ آن را از راه مقابل شناخت. اين گونه از معرفت‌هاي غير مستقيم، در فنّ جدل كار آمد است، ليكن مفيد يقين منطقي نخواهد بود، مگر آنكه با شواهدي ديگر همراه باشد كه در پيدايش يقين منطقي مُؤثر باشد. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 60 🌿🌿🌿