عید چند شنبه است با خواندن این متن پاسخ خیلی از سوالات در این متن پاسخ داده شده و خوب است پرسشها نیز بر اساس یک‌نگاه منصفانه و علمی مطرح شود. با توجه به اینکه مبنای مراجع معظم تقلید در اعلام عید سعید فطر متفاوت است و برخی بر اساس نگاه فقهیشان، دیدن ماه را با چشم مسلّح(استفاده از ابزاری نظیر تلسکوپ) را کافی میدانند و برخی نیز با ادلّه فقهی خودشان، تنها دیدن ماه را با چشم معمولی لازم میدانند لذا در برخی سالها، اختلافی در اعلام روز عید فطر رخ میدهد که طبیعیست و ناشی از این تفاوت در مبنای فقهیست. . قاعدتا مساله دیدن ماه، تقلیدی نیست اما هر مکلّف لازم است که بر مبنای نظر مرجع تقلید خودش عمل کند، مثلا اگر حتی کسی خودش با تلسکوپ ماه را بییند اما مرجع تقلیدش این روش را قبول نداشته باشد نمیتواند افطار کند. . تا‌کنون مقام معظم رهبری و حضرات آیات نوری همدانی و علوی گرگانی و مکارم و وحید و شبیری زنجانی روز یکشنبه را بر اساس مبنای فقهی خودشان عید اعلام کرده اند. حضرات آیات سیستانی، صافی گلپایگانی و که مبنای فقهی آنها متفاوت است روز دوشنبه را عید اعلام کرده اند و مقلدین آنها یکشنبه سی ام رمضان خواهد بود. با توضیحاتی که گفته شد اولا در این موضوع، بحث اعتماد یا عدم اعتماد نیست، بحث بر سر تفاوت مبنای فقهیست وگرنه گروه دوم یقین دارند که گروه اول یقینا با چشم مسلح، دیدن ماه بر آنها ثابت شده، اما مبنای آنها برای اعلام عید متفاوت است. ثانیا هرکس باید به نظر مرجع خود عمل کند چون حکم حکومتی در کار نیست و هر مرجعی فتوای خود را داده ، اگر حکم حکومتی بود مراجع دیگر هم باید به آن عمل میکردند