🔸حکایتی بسیار جذاب و خواندنی🔸 دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند. ❓پرسیدند : این مجلس متعلّق به کیست؟ 🗣گفتند : مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است. راوی حکایت می‌گوید: رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود که شیعه و آدم بحّاث و مطلع از مبانی مذهب بود گفت : من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم. گفتم: این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی. گفت: من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود. وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضل از جا برخاست و گفت: ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی (شیعه) است و من هر چه می‌خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی‌کند و می‌گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است. اگر ممکن است شما یک دلیل قاطع و قانع‌کننده به من یاد بدهید تا به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم. ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبراکرم همواره در میدان‌های جنگ، آن دو بزرگوار( ابوبکر و عمر) را کنارخود می‌نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می‌فرستاد! و این نشان می‌دهد که آن دو نفر، محبوب پیامبر بوده‌اند و چون پیامبر می‌خواسته آنها بعد را بعد از خودش جانشین قرلر دهد، سعی می‌کرد آنها را حفظ کند! و چون علی را دوست نمی‌داشت، طردش می‌کرد و به میدان جنگ می‌فرستاد تا کشته شود و همین بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است! فضل گفت: بله من همین‌هائی که شما گفتید را به برادرم می‌گویم اما او از قرآن به من جواب می‌دهد که خداوند فرموده است: «مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری دادم و اجری بزرگ برای آنان آماده کرده‌ام»📖نساء/۹۵  پس به حکم این آیه، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر وعمراست که قاعد بوده‌اند. ابوحنیفه گفت: به او بگو دلیل از این بهتر می‌خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است! فضل گفت: بله این را هم به برادرم گفته‌ام امّا او می‌گوید: آنها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم دفن شده اند و باز برای این حرفش نیز شاهد قرآنی اقامه‌می‌کند که خداوند فرموده است: «ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»📖احزاب/۵۳ و چون پیامبر در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده‌اند، پس محل دفن‌ شدن‌‌شان غصبی است. ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت😤 : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر دفن نشده اند! چون عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر بودند و از پیامبر مهریه طلبکار بودند، پدرانشان را در عوض مهریه‌ای که طلبکار بوده‌اند از پیامبر در منزل پیامبر دفن کردنده‌اند. فضل گفت: بله من این مطلب را هم به برادرم گفتم و او باز طبق معمول آیه‌ای برایم خواند و گفت: پیامبر به همسرانش بدهکار نبوده است. چون خداوند فرموده است: «ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»📖احزاب۵۰ طبق این آیه ، پیامبر اکرم مهریۀ زن‌هایشان را داده‌بوداند و وقتی از دنیا رفته‌اند به زن‌هایش هیچ بدهکاری‌ای نداشتهاند. ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت🤔 : به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر مهریّه طلبکار نبوده‌اند، اما سهم الارث که از ماتَرَک(آنچه پیامبر اکرم بعد از رحلت خود باقی گذاشته) که داشته‌اند و ماتَرَک‌شان نیز همین خانه‌شان بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانشان می‌رسیده، چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده اند، پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است. فضل گفت: بله من این را هم به برادرم گفته ام. ولی او می گوید: شما آقایان سنّی مگر نمی‌گوئید: پیامبران ارث نمی‌گذارند و خودتان حدیث نقل می‌کنید که پیامبر فرموده است: «ما پیامبران اصلاً ارث نمی‌گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است» پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشته‌اند؛ به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها‌السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر ارث نمی گذارد، پس آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند. مگر می‌شود دختر از پدر ارث نبرد اما همسر از شوهر ارث ببرد؟! سخن که به اینجا رسید، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت وگفت:😡🤯 این مرد را بیرون کنید او شیعه است و اصلا برادر ندارد. 📚نراقی، احمد، خزائن،ص۱۰۹ 📚طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۱۴۹ 🌹به منکر على بگو نماز خود قضا کند نماز بى‌ولاى او عبادتى است بى‌وضو🌹 [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef