سلام ان شاءالله تو این عصر گرم تابستون امام زمان همهمونو مهمون اون نگاههای رحیمانهشون کنند «و انظر الینا نظرة رحیمه» بگید ان شاء الله
غرض از اینکه مهمان لحظاتتون شدم اینه که درس جدیدم از
استاد رو به اشتراک بگذارم، تا لحظاتتون پر برکت تر بشه.
♦️
بحث ما:سوره انسان♦️
از خدا که پنهون نیس از شما چه پنهون من تا امروز تصورم این بود که اطعام مسکین و یتیم و اسیر تو سه روز بوده اما از مباحثِ امروز استاد حیدری متوجه شدم اطعام مسکین،یتیم،اسیر
یه روز بوده
نه سه روز😨
و این مطلبی هم که من شنیده بودم که سه روز بوده، نقلی هستش منسوب به جابر بن عبدالله انصاری که گفته شده حتی در برخی کتب نوشته شده حسنین(علیهما السلام)از شدت گرسنگی میلرزیدند! منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما😳
و این در حالیِ که مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا نقل میکنند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»📚 عیون أخبار الرضا ١
روایت دیگه ای هم داریم از وجود نازنین صادق آل محمد(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آن چیزی کا در تفسیر قمی و تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی اومده، اینه که:
«نزد حضرت فاطمه مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین برخاستند ویک سوم آنرا به او دادند.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین باز برخاستند ویک سومِ دوم را به او دادند.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین یک سوم باقیمانده را نیز به او دادند.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأن شان نازل کرد.»
همچنین شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است
✴️ با معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح اشکالی از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند نمیماند و اشکال آنها این بوده که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»
📚 من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق و همچنین الإختصاص شیخ مفید
عمل نکرده وکودکان خردسالش که بشدت نیازمند بودند را بر دیگران مقدم نکرده است.
✴️ علت روزه بودنِ اهل بیت(علیهم السلام) چی بوده؟
در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده اما آیه می فرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آیه فهمیده میشه این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
✴️ اما اینکه سبب این نذر چی بوده؟ آیا حسنین(علیهماالسلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ همۀ اینها احتمالی بیش نیست و نقل معتبری در این خصوص نیست ونمی تونیم بطور حتم چنین صحبتهایی رو به اهلبیت علیهم السلام نسبت بدیم.
✴️ اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهماالسلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
♻️
نتیجه اینکه:
🌱 به مفاد فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل کنیم و فضائل اهلبیت رو از خودشون بگیریم.
🌱اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمی بود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است
🌺 [زنگبیداری رو میخواستین؟]👇
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef