🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 🔻 🔺 پرســـ❓ــش ⁉️تاریخ هجوم بردن به خانه‌ی امیرالمؤمنین که منجر به شهادت حضرت محسن شد چه زمانی است؟ ⁉️آیا ترویج دهه‌ی محسنیه کار مناسبی است؟ پاســـ🖊ــــخِ محقق و پژوهشگر حوزه👇 @Age_of_water 🅰 هر چند برخی اخبار شهادت حضرت مُحَسِّن را طعن کرده‌اند 📚کتاب مُحَسِّن‌بن‌علی، محمد الله‌اکبری، اما نمی‌توان این روایات را کنار گذاشت و آنچه در مظلومیت ایشان است قابل طرد و جرح نیست. عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری می‌نویسد: کشته شدن محسن‌بن‌علی خبریست درست که در کتب شیعه و سنی مذکور و مسطور است. 📚(قزوینی،النقض،ص298. برای تحقیقات بیشتر نک: محمد رضا جباری،بررسی اخبار مُحَسِّن بن علی) 🅱 تاریخ شهادت این فرزند مبارک و هجوم به خانه امام علی(علیه‌السلام) دقیقاً روشن نیست. البته در سالهای اخیر آقای خدامیان تحقیقی منتشر کرده‌اند که در آن دلایلی بر شهادت حضرت مُحَسِّن در فاصله‌ی کوتاهی از شهادت پیامبر اکرم‌اقامه نمود‌ه‌اند. در مقابل آیت‌الله یوسفی غروی و حجة الاسلام دکتر جباری دلایلی دارند که هجوم و شهادت فاصله 50 روز پس از رحلت نبی اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) بوده است. اما به نظر پژوهشگر این متن: گروه دوم نظرشان مقبول‌تر است زیرا: 1⃣ تحرّکات اجتماعی سیاسی حضرت زهرا این تحرّکات اجتماعی عبارتند از: 🔹الف) مددخواهی از مهاجرین و انصار یکی از تحرکات اجتماعی حضرت رفتن به خانه مهاجر وانصار برای طلب یاری بود پس اگر بنا بر قول مروجین دهه محسنیه بلافاصله بعد از شهادت رسول الله (صلی الله علیه وآله) حمله به بیت وحی صورت گرفته بود، سرور زنان عالم (علیها‌السلام) توان رفتن به در خانه‌ی تعداد زیادِ مهاجران و انصار حتی فقط اهل بدر را نداشت. 🔹ب) خطبه فدکیه این خطبه و نحوه حرکت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به مسجد، نشان از عدم بیماری ایشان دارد. ابن ابی الحدید می‌نویسد: آن حضرت با پوشش کامل در میان جمعی از زنان در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش می‌رفت و همچون رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) راه می‌رفت، به مسجد آمد. با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسول‌الله؛ راه رفتنش هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) نداشت.» می‌توان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمه‌ای به خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمی‌تواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تشبیه کند. 📚(شرح نهج البلاغه،ج16،ص211.) 2⃣ برگشتن سپاه اسامه‌بن‌زید به مدینه طبق برخی شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بعد از برگشت سپاه اسامه‌بن‌زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) به مدینه باز گشت. 📚یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الاسلامی، ج۴، ص۹۹ شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا (علیه‌السلام) و بیعت گرفتن از امام علید(علیه‌السلام) حضور داشته و از ایشان طرفداری می‌کرده، در سپاه اسامه نیز به عنوان پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی‌اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی (علیه السلام) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چاره‌ای جز بیعت گرفتن از حضرت علی (علیه‌السلام) ندیدند. 📚همان، ج۴، ص۹۶-۱۱۵ ♻️ نتیجه اینکه: ✳️ این گزارش‌ها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه‌ی حضرت فاطمه نمی‌تواند در روزهای اول ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاده باشد. ✳️ به نظر می‌رسد برگزاری و دعوت عمومی برای این موسِم جدید، آن هم بلافاصله پس از عزاداری طولانی محرم و صفر مناسب نباشد. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌••✾❀زنگ‌بیداری 👇❀✾••• https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef